FAQ |
Kalender |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
haha!
![]() Kul att det hjälpte dig! Jag skrev en rätt behändig klass i PHP för att analysera en URL som är ett riktigt bra komplement till den där typen av htaccess-regler. Den har t.ex. funktioner för att kontrollera domännamn, mappar, filnamn, queries etc. Säg att du har följande adress: www.test.se/produkter/mobiltelefoner.html Klassen kan jag därefter använda på följande sätt: $url = "www.test.se/produkter/mobiltelefoner.html"; (i normala fall så är ju $url en dynamisk variabel som alltid representerar aktuell URL) $analyzed_url = new _url($url); Därefter kan jag hämta information om URL:en på följande vis: $mapp1 = $analyzed_url->getDir(1); 1:an representerar vilken mapp i turordningen som jag är ute efter, ex: www.test.se/mapp1/mapp2/mapp3/ osv. $mapp1 kommer nu alltså innehålla "produkter". $filename = $analyzed_url->getFilename(); getFilename ger mig namnet på filnamnet ("mobiltelefoner.html" i detta fall) $filenamebody = $analyzed_url->getFilenameBody(); Denna funktion ger mig filnamnet utan filändelsen ("mobiltelefoner" i sammanhanget). Klassen har även en del andra funktioner som är rätt användbara. Skicka ett PM om du är intresserad av att kolla på den så skickar jag över den. |
||
![]() |
![]() |
|
|