Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Föregående års resultat vs föregående års vinst/förlust

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-25, 21:43 #1
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
whizzter whizzter är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Standard Föregående års resultat vs föregående års vinst/förlust

(Beskrivningen använder "baskontonummer" men är relativt normalt? beskriven om man bokfört)

Håller på och ska bokföra mitt AB's andra år. Har på vissa ställen på nätet och i mitt bokföringsprograms exempel uppmärksammat att resultatet från år 1 (8999 "resultat"->2099 "resultat") under år 2 förs över till konto 2098 "vinst/förlust föreg år" (2099 -> 2098) för att sedan under år 3 föras över till konto 2091 "balanserat resultat" (2098 -> 2091). Detta ska tydligen ha något att göra med bolagsstämmans beslut på fördelning.

Min svärmor som håller på med bokföring för något riskkapitalbolag och föreslog innan jag började kolla upp det här att man helt enkelt under år 2 för över från 2099 "resultat" till 2091 "balanserat resultat", då bolagsstämman har skett innan denna posts "datum" så ser jag inget fel i det.

Tyvärr brukar min svärmor skjuta från höften lite för ofta och förra året fick jag backning av revisorn på sådant hon föreslagit vilket gör att jag gärna skulle vilja få en pekare om vad som gäller eg? (och en vettig förklaring om varför man för över temporärt i första exemplet)
whizzter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017