FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag är en svensk webmaster bosatt i USA.
Här i USA kan jag starta ett eget företag utan något större krångel, utan att fylla i ett enda papper så länge som jag namnger företaget efter mitt eget efternamn. Så det är vad jag kommer att göra. Nu vill jag kunna fakturera svenska kunder. Nu undrar jag om någon har tidigare erfarenhet från detta. Vad är bästa/mest erkända sättet att göra detta? Ska jag skicka invoice/faktura med summan i dollar eller svenska kronor? Ska invoice/faktura vara på svenska eller engelska? (Löjlig fråga?) I USA har vi inte moms utan istället 10-15% personlig skatt på vinsten så jag kan inte ta med detta i fakturan utan jag får bara göra ett påslag på summan så det täcker. Vad innebär det för min svenska kund om priset är utan skatt och utan moms? Kan kunden betala mig på mitt svenska (personliga) bankkonto eller kommer det automatiskt involvera svenska skattemyndigheter? Vore det någon skillnad på om min svenska kund betalade mig till mitt amerikanska bank-företagskonto eller bank-personliga konto (business/personal account)? Tacksam för svar. |
|||
![]() |
![]() |
|
|