Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Serverupplägg, nytt och vill ha lite ideer!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-12, 18:51 #1
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Standard Serverupplägg, nytt och vill ha lite ideer!

Hej.

Är dag för lite omstrukurering bland mina servrar, och bland annat över går jag från flera lösa till modell större och virtualisering. Men behöver lite, tips och era tankar om upplägget.
Jag har ett antal kunder plus egna hemsidor som körs mot dessa servrar, ingen är direkt hårt belastad utan kollar man på servrarna så har det väldigt lungt.

Tanken är att jag framöver ska köra med två virtuella servrar, med följande på var och en av dem upplägg: Intel Xeon E5520 (2.26 GHz), 4GB ram, 750 gb HD.
Blir Windows server 2008 på server 1 och windows server 2008 web på server 2.

Nu kommer frågan om vad de båda ska innehålla.
Taget från hur det ser ut i dag med de två vanliga servrar jag kör med så är det följande:
Server 1: Web, FTP, MySQL, DNS 2
Server 2: Mail, DNS 1, Kontrollpanel.

Helt klart är att det kommer kännas, som server 2 blir understimulerad rejält.
I detta skulle jag ju gärna vilja baka in Ms SQL server 2008 web också. Då troligen i server två just för att den är understimulerad. Låter det vettigt?

Eller skulle det funka bra att göra server 2 mindre i konfig, då med 2 GB i minne och kanske mindre processorkapacitet. Det överflödiga ger man till Server 1 och lägger sedan in ms sql i den också. Vettigare eller?

Alternativ 3 är att skrota helt ms sql server tanken mendock köra på det alternativet av servrerupplägg där ena är större än den andra.
Genom att man kör mysql så täcker man ju ändå upp större delen av användare/skapare av hemsidor.

Alla tankar är intressanta..

Tack på förhand.

Senast redigerad av kulmungi den 2009-11-12 klockan 19:00 Anledning: Lade till sista alternativet.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017