Hejsan,
jag driver ett webb/skal-hotell där användare får sitt eget shellkonto och webbutrymme, hela konfigurationen av detta har gått utan problem, förutom en sak, hur kan man begränsa hur mycket trafik en användare får förbruka? Man kan ju inte sätta spärrar för en användare, för det är ju apacheanvändaren (i fallet med att begränsa trafiken som en hemsida får generera) som tar emot/skickar data, jag vet inte ens om det är möjligt då trafiken egentligen inte är användarspecifik mer än att man kanske skulle kunna kolla upp vilken process som lyssnar på vilken port och vilken port som får en förfrågan, det finns en "lösning" på detta, nämnligen mod_cband, en apachemodul för att sätta trafikgränser för virtuella hosts, vad jag förstår är det givet att alla användare då har en egen domän, vilket inte är optimalt då jag kör med mod_userdir (
http://www.domän.tld/~användare), detta skulle dock innebära att en användare kan surfa på sitt shellkonto helt utan att bli "lidande" av trafikbegränsningar, jag har även kollat på lösningar såsom en proxy och att redirecta all inkommande trafik på port 80 till proxyn (men då kommer proxyn fråga efter vad som nyss blev frågat efter :/), men det verkar inte fungera på det sätt jag vill.
Så min fråga är:
Hur gör webbhotell när de begränsar en användares trafikkvot (i LAMPP-miljö)?