FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag funderar på hyra mig en dedikerad server som kör Linux/BSD. Jag har funderat på några svenska webhotell (bl.a. levonline, digikom, dcs, webcows) men kommit fram till att de är relativt dyra, speciellt tar de bra betalt för "tilläggstjänster". Jag tänker då på rapid-reboot, backup osv. Jag är beredd att betala för kvalitet, men inte "överpris". Det är inte så viktigt att jag får ha mycket trafik (50GB/mån räcker) men det känns viktigt med snabba svarstider (ping). (Är dock lite "orolig" för att få betala extra pga för mycket inkommande trafik, exempelvis vid en mindre DoS-attack, om det ingår för lite trafik i standardpriset.) Då jag anser att amerikanska servrar svarar för långsamt är tyvärr bl.a. rackshack.net inte något alternativ. Tyska och engelska servrar verkar svara c:a tre/fyra gånger snabbare vid en ping/traceroute från Stockholm. (Finns det något bättre sätt ett mäta svarstider på?) Tyska Schlund.de ser bra ut på pappret. Är det någon som har erfarenhet av dem (eller hört något om dem)? Schlund "driver" också billighetsvarianterna 1and1.co.uk och 1und1.de, men de ser lite för "billiga" ut och erbjuder t.ex. inte RAID1 (cool!) eller "backups", men jag misstänker att de använder samma nät!? Jag har inte hittat så mycket "dåligt" om någon av dessa på webhostingtalk.com. Några saker till: Ni som hyr "unmanaged hosting", hur mycket tid lägger ni på server-administration? Hur uppdaterade är ni på diverse "security patches"? Använder ni något standardverktyg för att hålla god säkerhet? Hur ofta uppdaterar ni serverprogramvara httpd, sshd osv? Har ni någonsin uppdaterat/kompilerat om (linux-)kärnan? Hur gör ni med DNS? Kör en egen DNS-server på den dedikerade burken, eller använder ni "extern"? |
||
![]() |
![]() |
|
|