Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Notifikation om sida/databas är nere

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-10, 14:24 #1
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag har en dedikerad server som då och då av olika anledningar går ner. Ibland går även databasen ner. Webhotellet där jag har min dedikerade server har hand om driften försöker så gott det går att assistera mig - men jag misstänker ändå att det är något hårdvarufel eller något annat som har med servern att göra.

Det händer numera ganska ofta att jag vaknar upp, kollar sajten, och upptäcker att det är någonting som inte fungerar som det ska. Jag har väldigt många alerts i mina scripts som notifierar mig om saker och ting, men ingenting som notifierar om hela servern är nere, eller om det är onormalt långa svarstider....

Medans jag och webhotellet arbetar på att fixa problemen så vill jag på något sätt få notifikationer när det är något alvarligt fel. Därför skriver jag här och undrar om det finns någon bra lösning. Det bästa vore nog att jag sätter upp en speciell sida som returnerar "Ok" om allt är som det skall vara, och sedan har en server som ligger och pingar denna sida och letar efter texten "Ok".

Men jag kan tänka mig att någon redan gjort ett liknande, mer sofistikerat system. Jag är därför väldigt tacksam för allt tips ni kan ge mig!
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017