FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag har lite funderingar. Vad gäller skattemässigt om man förmedlar en tjänst från ett företag utanför EU? Lite luddigt förklarat: En kund vill köpa en vara ifrån ett företag utanför EU, dock har företaget ingen svensk hemsida och man behöver kunna kommunicera på deras språk för att kunna beställa rätt vara, därför "beställer" kunden varan ifrån mig och jag förmedlar affären så att företaget utanför EU levererar varan till kunden i Sverige. Med andra ord -> Kunden betalar mig för varan i SEK(jag gör givetvis ett påslag), jag köper varan av företaget utanför EU i USD, företaget utanför EU levererar till kunden, kunden importerar alltså själva varan och får därmed betala tull och svensk moms utöver det kunden betalat tidigare. Låter det vansinnigt? Hur redovisar jag inköpet? Det är ju kunden som ska betala svensk moms och tull. Jag försöker få lite struktur på mina tankar, men jag krånglar nog bara till det i onödan. Hur skall man göra som enskild firma för att göra detta rätt? Jag köper ju inte själva varan, utan tjänsten att leverera en vara till en kund i Sverige. |
|||
![]() |
![]() |
|
|