FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man vill etablera sig i flera länder vilken är då bästa strategin ur ett SEO perspektiv. Som jag ser det finns det 3 sätt.
1) Köra på nationella landsdomäner för varje land, .se, .dk .no, .de etc. 2) Köra på subdomän varianten, se.company.com, dk.company.com etc. 3) Köra utan subdomäner www.company.com och välja språk på siten (vilket först och främst bestäms med IP) Vad jag läst så betraktas subdomäner som helt separata domäner. Local presence väger ju tungt i iaf Google vad jag förstått, så då är ju alternativ 1 bäst. I alternativ 3 däremot så får man ju alla inlänkar till samma domän, det blir koncentrerat till ett ställe, en stark PR, bättre rank? Däremot så tror jag det blir problem med språken, spindlarna kommer förmodligen bara få det presenterat på ett språk (beroende på vilket IP spindeln har), så det är ju katastrof för de andra länderna, kanske går att lösa på ett smart sätt? Oftast är ju läget inte så ljust att alla landsdomänerna är lediga, och ännu mindre .com, ska man lägga allt krut på .com ( som förmodligen kommer kosta mycket mer än alla landsdomänerna tillsammans) eller plocka landsdomänerna, är .com endast viktig ifall man vill in på den amerikanska marknaden kanske? är väll i princip det enda alternativet då.. |
|||
![]() |
![]() |
|
|