FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skitsvår topic, men jag känner en snubbe som har ett företag som han inte gör ett skit med. Han gör inga jobb på firman och gör heller ingen redovisning eller avdrag eller något liknande. Det har varit "vilande" (vad det nu innebär rent juridiskt) i typ 10 år och jag tror skatteverket / bolagsverket och alla inblandade är nöjda.
Däremot använder han firmanamnet vid en jäkla massa affärer och inköp och har företagskonto på ungefär alla ställen där det går att ha det, och har förmåner på det sättet. Det han gör är alltså att dra nytta av t.ex. butikers företagstjänster genom att alltid använda firman som kund - trots att det egentligen är han själv, högst privat som är kunden. Han betalar sedan naturligtvis med privata, beskattade pengar. Jag har känt snubben i många år och har inte haft en susning om att han har företag, så jag blev skitförvånad när jag fick se vad han gör. Sedan han berättade har jag funderat lite på vad skatteverket / bolagsverket (och ev. andra myndigheter) tycker om detta. Observera dock nu att allt betalas med privata redan intjänade pengar, så det handlar inte om att kringgå att betala moms eller något på firman, för firman ifråga tjänar inte en krona. Av endast nyfikenhet undrar jag om någon tror att det finns någon myndighet som misstycker denna typ av verksamhet? Jag skulle inte vilja säga att någon annan än berörda butiker står som "förlorare" i sammanhanget, men man vet aldrig vad myndigheter tycker. / Tobbe |
|||
![]() |
![]() |
|
|