FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Är det någon som kan förklara detta för mig ?
Jo, jag har råkat ut för skyhöga räkningar från Telia/andra kolosser (iofs. förr i tiden delvis, när man hade modem). Då hade min dåvarande flickvän 2 tonårsdöttrar som använde datorn flitigt när inte vi var hemma samt satt och snackade via hemtelefonen till sina kompisar med mobil. Detta renderade i räkningar i 10.000 kronors klassen. När jag sedan ringde Telia och påpekade att det var minderåriga som använde telefonen fick jag som besked att eftersom jag har skrivit avtalet är jag ansvarig för telefonen och dess användande. Gott ! Det köper jag. MEN, om nu minderåriga plötsligt använder internet och beställer tjänster alt. ringer s.k "sexnummer" är det bara för mig som förälder att hävda att användaren är minderårig och då inte har rätt att ingå avtal. Då slipper jag plötsligt betala. Detta finns det prejudikat för i rättsväsendet som man kan hota företaget i fråga med. Men varför kan jag då inte hävda samma sak mot Telia och få rätt ? Vidare har vi problemet med tjänster kopplade till utlandssamtal som distribueras via Telia och dess gelikar. Använder mina barn dessa får jag veta exakt detsamma - du har skrivit avtalet och är således ansvarig för telefonen/internetabonnemangets användande. Ingen kreditering där inte. Man kan bara konstatera att KO's rekommendationer och gällande lagstiftning inte tycks gälla företag som dessa. Dessutom säljer de abonnemang till mer eller mindre oseriösa företag och håvar själva in c:a 30% av vad ett betalnummer/Sms-tjänst genererar. Och i samma andetag fördömer de denna sorts verksamhet, trots att de är en av de största profitörerna. Var det nån som sa dubbelmoral ? |
|||
![]() |
![]() |
|
|