Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen mindre serverhall

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-27, 15:27 #1
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Börjar ha väldigt många servrar på sina håll uthyrda på colo varav jag har börjat grubbla lite på att istället ha en egen mikro-servhall i samband med nya kontorslokaler, något ska ju en källare användas till. Är absolut nöjd som det är idag men det känns bra att kunna ha egen koll på grejorna och det borde jämna ut sig ekonomiskt efterhand som man (förhoppningsvis) växer.

Om vi bortser från själva lokalen och uppkopplingen som ändå ska betalas plus då servrarna som redan finns. Vad skulle en mycket liten serverhall kosta ungefär? Cirka 80u behövs till servrarna (två rack?), säkerhetsdörrar, passerkort, datagolv, sladdar, switchar/routers, kylning, UPS, Diesel, släckningssystem etc vad som anses behövas.

Givetvis mycket svårt att uppskatta men hoppas någon kan ge en hum vad det rör sig om då många som idag driver större hallar här säkert har börjat i denna klass. Det är inte top of the line som behövs men samtidigt är det givetvis i mitt intresse att hålla en god standard som är lätt att bygga vidare på vid ökade krav.

Vad har folk för erfarenheter? Är två rackskåp på tok för litet för att börja fundera på att hosta själv? Är mycket tacksam för erfarenheter då det rör sig om en stor investering och ett stort steg att gå till kontor plus eventuell serverhall.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017