Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur gör ni rent praktiskt med era webbshoppar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-10, 12:26 #1
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Hejsan alla ni som bedriver webbhandel eller har erfarenheter från det!

Bakgrund
Är tillsatt att systemera verksamheten i ett företag som bedriver handel med varor på nätet, företaget säljer varor vars värde ligger från 100kr/st upp till ~20kkr/st. Företaget har bedrivit handeln på nätet i runt ett år och nu dom senaste månaderna har det börjat lostna. Men det saknas rutiner i det dagliga arbetet, med allt från beställningar från leverantörer till arbetet med kundordrarna och lagret. Allt sker lite "hippsomhapp".

Mål
Målet är att skapa rutiner för företaget så att "vem somhelst" kan gå in och lätt se hur arbetet skall skötas. Och att företaget kan expandera och ändå behålla rutiner i arbetet.

Hur ska vi uppnå målen
Vi har satt upp några delmål och håller på och bryta ner dem i beståndsdelar och genom att skapa fasta rutiner för för saker så hoppas vi kunna uppnå struktur i företraget.

Intresserad av
Hur ni sköter saker rent praktiskt?
  • Kundorder När en kundorder kommer, vad görs "exakt". tex; Börjar ni att skriva ut ordern och kollar om det finns på lagret?
  • Order till leverantörer Hur länge väntar ni med beställningar? Om det kommer en order från kund på vara som ni inte lagerför. Även fast vissa leverantörer erbjuder fri frakt så kan det ibland vara värt att invänta lite mer beställningar till just den leverantören för att slippa det administrativa arbetet "en extra gång"?
  • Mailrutiner
  • Telefonrutiner är ni "alltid" tillgängliga i telefon när ni är där? Har ni speciella telefontider?
  • Rutiner i det dagliga arbetet Hur lägger ni upp eran tid? Är det lite av varje hela tiden eller finns det fasta rutiner vad som ska göras exempelvis när ni kommer på morgonen.

Direkta Frågor
Hur sköter ni bokföringen av varor? När det kommer varor för ni det direkt in i tex. spcs?
Tycker ni att ni har ett fungerande system idag för eran verksamhet?

Övrigt
Kommer att dela med mig av erfarenheterna jag och företaget stöter på under resans gång om någon här är intresserad.

Arbetet startade i Torsdags och är min heltidssyssla tills det dagliga arbetet i företaget fungerar på ett smidigt sätt.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017