FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag har hållt på i typ ett år nu och använt php men kör väldigt mycket klippa och klistra programmering. Jag har dessutom en sanslöst ineffektiv metodik för att testköra koden. I princip skriver jag koden i min fil, säg index.php, gör lite ändringar, skickar upp den på FTP till min webbserver. Reloadar sidan och ser resultatet. Ibland får jag felmeddelanden, ibland får jag rätt resultat, ibland blir det helt blankt (typ som när man glömmer ?> efter koden). En synnerligen ineffektiv metodik alltså. Att köra lokalt är ju förstås lite smidigare (vilket jag gör ibland också, men vill helst testa mot mina live-databaser) men det är inte FTP:andet som är jobbigt. Det är att jag programmerar mer eller mindre i blindo. Trial-and-error på hög nivå. Det MÅSTE finnas ett lättare sätt. Hur gör ni?? -Programvara med auto-complete? -Metodik? -Felsökning? Vi utgår ifrån ett exempel där index.php har lite blandat php-kod och html-kod och där lite av koden hämtar data från en mysql-databas (på nätet eller lokalt). |
|||
![]() |
![]() |
|
|