FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänkte försöka bidra lite istället för att spamma...
![]() Driver en webplats som använder PHPBB som forum och har som så många andra varit plågad av en j-vla massa SPAM-inlägg i forumet. Det spelar ingen roll vad man än gjorde så nog kom SPAM-en igenom. De där s-tans botarna lyckades till och med komma igenom grafiska-siffor kontrollen på nåt vis. Förmodligen vimmlar det av säkerhetsproblem i PHPBB... Till slut kom jag på en enkel och effektiv lösning. (iofs var jag ju tvungen att skriva någon rad php-kod men ändå). Eftersom spam-botarna (nästan) alltid skriver in sin spamwebbadress i URL-fältet, så gjorde jag helt enkelt en koll om en URL existerar så godkändes inte den nya användaren, dessutom satte jag en SVENSK text bredvid URL-rutan som sa att man inte blir godkänd om man skriver in någonting i denna rutan. Nu är denna sajten lokal så det finns ingen anledning att skriva in någon url alls för mina besökare. Nu finns det 0.01% spam kvar och månadsvis brukar jag köra Kod:
DELETE FROM phpbb_users WHERE user_country="us" Jag är mycket nöjd med att ha sluppit all SPAM i nästan 12 mån nu, hoppas det funkar för er också. ![]() |
||
![]() |
![]() |
|
|