Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Så här gjorde jag för att slippa PHPBB spammarna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-23, 14:21 #1
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Tänkte försöka bidra lite istället för att spamma...

Driver en webplats som använder PHPBB som forum och har som så många andra varit plågad av en j-vla massa SPAM-inlägg i forumet. Det spelar ingen roll vad man än gjorde så nog kom SPAM-en igenom. De där s-tans botarna lyckades till och med komma igenom grafiska-siffor kontrollen på nåt vis. Förmodligen vimmlar det av säkerhetsproblem i PHPBB...

Till slut kom jag på en enkel och effektiv lösning. (iofs var jag ju tvungen att skriva någon rad php-kod men ändå).

Eftersom spam-botarna (nästan) alltid skriver in sin spamwebbadress i URL-fältet, så gjorde jag helt enkelt en koll om en URL existerar så godkändes inte den nya användaren, dessutom satte jag en SVENSK text bredvid URL-rutan som sa att man inte blir godkänd om man skriver in någonting i denna rutan. Nu är denna sajten lokal så det finns ingen anledning att skriva in någon url alls för mina besökare.

Nu finns det 0.01% spam kvar och månadsvis brukar jag köra

Kod:
DELETE FROM phpbb_users WHERE user_country="us"
i MySQL för att få bort resten (brukar stå US som land av någon anledning)

Jag är mycket nöjd med att ha sluppit all SPAM i nästan 12 mån nu, hoppas det funkar för er också.
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017