Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CSRF - Hur skyddar man sig?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-13, 07:41 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Okej, nu har vi gjort ett experiment på mitt community och även testat mot andra med att lura in en medlem på en länk till en extern sida - som mha javascript skickar postdata tillbaka till communityt (där användaren fortfarande är inloggad) och utför instruktioner som användaren inte är med på.

Exempel på detta är att man t.ex. kan lura in en person till en sida som gör att han ofrivilligt skickar ett PM till admin där han förklarar att han vill bli bannad - alternativt att man till och med utför en avregistrering av användaren.

Mer än så behöver jag inte berätta, ni som vet vad det är hänger redan med till fullo.

Jag har googlat runt på olika lösningar, och en som i 99% av fallen anses som en lösning duger inte riktigt för mig.

Det folk brukar föreslå som lösning är att lägga in ett hemligt ( = slumpat) id i formuläret som måste finnas med då postdatan tas emot.

Detta gör det lite svårare för "hackern" då han måste gräva fram detta id för att kunna skicka sin postdata.
Men en sak han faktiskt kan göra är ju att först av allt öppna ursprungsformuläret - gräva fram detta id, sedan skicka sin postdata.

Så att säga - allt som är tillgängligt för användaren är tillgängligt för hackern, eftersom han kan ladda vilken sida han vill.

Jag använder den lösningen idag, så hackern har det lite klurigt, men informationen finns tillgänglig i ursprungsformuläret, så han kan gräva fram det mha lite regexpskills.

Det jag helst vill göra är ju att bara ta emot postdata från min egna domän, men hur gör jag det? Jag har fått för mig att vbulletin gör så (efter lite googlande), men jag förstår inte hur de får fram den informationen.

Postdatan kommer ju från mottagaren oavsett om han gör det manuellt eller om det är hackat. Så vad är det jag kan läsa av som identifierar hackern?

Tack för svar!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017