FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hallå.
Jag söker en smart metod för att räkna ut vilken plats man ligger på. Jag har frågat på sweclockers förut, men det dök inte upp något förslag som håller prestandamässigt, så jag gör ett försök till här. Jag har en tabell med användare och ett antal poäng. Jag vill sedan ha en query som sätter ett fält för respektive användare med den position i poänglistan som han har. Alltså den med högst poäng får en etta, näst högst får en tvåa. Förut som vi fram till en query som var i stil med.... (skriver pseudo-sql) sätt position=räkna hur många som har mer poäng än mig+1. Det låter helt realistiskt, men jag tror personligen att den queryn är för seg. Jag har inte klockat den än, sure. Men låt säga att man har 500.000 användare, då ska den där count(*) from users where score > MIN_POÄNG köras sisådär 500.000 ggr? Jag vill nämligen köra denna fråga ganska ofta (gärna varje minut minut eller nåt). Är den lösningen jag har den bästa, och är den realistisk att använda på ett community löpande hela tiden? |
|||
![]() |
![]() |
|
|