FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har tänkt på det här ett tag.. hur hårda är egentligen skatteverket på när skatten kommer in.
Om man tar mig som exempel. Jag frilansar som webbutvecklare samtidigt som studerar så jag tar de jobb jag kommer över. Dvs, jag får in pengar lite då och då. En månad kan jag få in 20 000 och en annan 0. Men det jag undrar, hur fungerar det om jag t.ex. skulle vilja köpa en dator. Måste jag då passa in mitt datorköp till samma månad som jag får betalt från ett jobb? (tjänar 20 000, köper dator 20 000 => går jämt upp)? För tillskillnad från ett mer aktivt företag, som får in en hyfsat fast summa varje månad och kanske har någon form av sparad kass, så kan jag ju inte beskatta mina 20 000 en månad, sedadn köpa en dator för 20 000 en annan månad. Detta är ju pengar som jag skulle få tillbaka på deklarationen, men jag har ju ingen möjlighet att ligga ute med så mycket pengar eftersom jag bara är en student som frilansar på min fritid. Skulle jag kunna deklarera 0 en månad (jag har ingen preliminärskatt) då jag tjänar pengar för att istället deklarera pengarna samma månad som jag behöver handla något för dem? Eller finns det något annat sätt man kan lösa detta på? Kan tillägga att jag inte direkt driver mitt företag med direkt "vinstdrivande" syfte. Utan tanken är att jag i dagsläget använder alla mina pengar till saker som "utvecklar" mig som webbutvecklare (böcker, program, dator, mm) eller till fasta avgifter så som webbhotell och domäner. |
||
![]() |
![]() |
|
|