FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Inkassobolaget Acme Group har likviditetsproblem och privatpersoner och företag som lånat ut pengar till Acme får inte ut sina pengar.
"För det som ligger förfallet kan jag tänka mig att det rör sig om en miljon kronor", säger Christopher Sörstadius, vd för Providentor fond och försäkring till di.se. Providentor har under cirka två års tid marknadsfört upplåning i Acme på olika avtalstider. "Nu är det ett par kunder, där en ettåring har förfallit, som inte fått tillbaka sina pengar. Tillika har de som skulle ha räntebetalningar som igår (måndag) inte fått det", säger Sörstadius. Därför har Providentor valt att i ett brev till alla kunder informera om det uppkomna läget. Bolaget beskriver situationen som "mycket allvarlig" och att man är orolig för att kunderna kan komma "att lida ekonomisk skada". Företaget har också slutat marknadsföra Acme och kontaktat både Finansinspektionen och Datainspektionen. Hur många kunder rör det sig om? "Totalt sett kan jag inte svara på, men jag tror att vi marknadsfört en 400-500 kunder, i huvudsak privatpersoner", säger Sörstadius di.se |
||
![]() |
![]() |
|
|