FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan
Jag har ett Aktiebolag som har legat lite "vilande" ett par månader, men from 1:a september i år kommer jag att köra igång på heltid med det. Jag har registrerat mig som arbetsgivare och kommer (naturligtvis) att anställa mig själv för att kunna plocka ut lön. Jag hade tänkt lägga ut hela "löneadministrationen" på någon som kan sånt men sen tänkte jag att det egentligen kanske inte borde vara så svårt? Finns här något vänlig själ som skulle kunna göra en punktad "dummy-guide" (en rutin helt enkelt) för hur man själv kan sköta den administrationen? Eftersom det bara kommer vara jag som är anställd lär det väl knappast bli så knepigt? Eller? Typ: Den x:e varje månad 1. För över X kr till personkonto 2. Betala in skatten för dessa pengar till skatteverket (var då??) 3. Betala in arbetsgivaravgifter för lönen (vardå??) 4. Fyll i blankett Z och skicka till Y Några frågor när jag ändå håller på: - MÅSTE man skicka en lönespec till den anställde (skall de utformas på något speciellt sätt) - Lönar det sig att skaffa någt "löneprogram" eller går det att administrera enkelt när det bara handlar om en eller ett par anställda? - Kan man bara göra en löneutbetalning en gång i månaden? Eller kan jag pyttsa ut lite till mig själv när jag behöver det? Jag resonerar så att om jag har pengar på mitt konto så bränner jag dem, men om jag tar ut "minimalt" så är jag bättre på att spara. Skulle det krisa kan jag ju då alltså "fylla på" när det behövs? Eller ställer detta till det en massa? |
||
![]() |
![]() |
|
|