FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Går i inköpstankar på ny server, det skall bli en dedikerad MySQL-server som kanske även kör lite backuper till disk.
Planen är att köpa via DELL. Jag har dock ett par funderingar. Det finns en artikel på anandtech som säger att dual 64bits xeons med HT påslaget faktiskt är sämre än 32bitars med HT avslaget. Det gör mig lite skeptisk till Xeon överhuvudtaget (eller kanske snarare MySQL). 1) Vad säger ni med erfarenhet, är det värt att köpa 64bitars Xeon? 2) Är det värt att kolla på Opteron (stabilitet, värmeutveckling - gå ifrån DELLs trygga famn?) 3) Vad tror ni om SATA vs SCSI? Att gå på ett SCSI hw-raid-1 system mot SATA sw-raid-1 skiljer i storleksordningen 5-6k. Är det värt det? 4) Minne, hur mycket minne bör jag dimensionera för att fullt ut kunna utnyttja 2 CPUs (och 4 virtuella kärnor)? Min huvudsakliga databas börjar växa lite över 1gb. Minnesanvändningen idag är rätt låg, men det beror nog delvis på en ickeoptimal konfiguration och att apache äter rätt mycket ram. Edit: Jag tänker köra Linux på den här maskinen. Jag aktar mig för att köra raid på root-systemet och lägger troligen databas + eventuella backuper på en raid-1-enhet separerad från root-filsystemet. |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|