FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har en egen firma där jag vill öka omsättningen genom att erbjuda människor möjligheten att själva sälja mina produkter och få provision i ersättning. Pratade precis med skatteverket om hur jag som egenföretagare ska hantera situationen då jag vill göra en utbetalning till en A ) egenföretagare eller en B ) privatperson. Fallet A ) med en egenföretagare var rätt så enkelt eftersom jag då aldrig berörs av mottagarens arbetsgivaravgifter. Moms lägger man ju på precis som vanligt och inte heller där är det några problem. Vi kom sedan in på fallet B ) med betalning till privatperson. Samtalet böljade fram och tillbaka ett lång tag för att slutade med att skatteverket vill att jag registrerar mig som arbetsgivare åt alla som säljer mina produkter. Detta oavsett om jag betalar ut en provision på 500kr eller 300.000kr. Hmmm... Det här känns inte helt bra eftersom jag som nystartad ensam egenföretagare idag varken har tid, kunskap eller resurser för att ta detta steg. Är det verkligen som skatteverket säger att så fort man ska betala ut en summa (oavsett storlek) till en privatperson för "utfört arbete" så måste man registrera sig som arbetsgivare? Detta låter ju helt absurt?!! Går det att komma runt detta på något sätt? Vad händer om jag helt sonikt säljer mina varor till B ) som privatperson och låter denna ta hela ansvaret att förmedla varan vidare till sin slutkund? Med vänliga hälsningar, /Stefan :huh: |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|