Kom ihåg mig?

Fakturor och öppet köp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-22, 15:50 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag använder mig av Kreditor i dagsläget och skickar med deras fakturor tillsammans med beställningen. Ibland händer det att kunden ångrar sitt köp och vill returnera varorna till oss. Ofta så sker detta någon dag innan fakturan förfaller. Det är därför troligt att kunden helt enkelt inte fick pengarna att räcka till och därför vill häva köpet.

Min fråga är hur ni andra hanterar den här typen av returer och vad lagen egentligen säger? Är jag förpliktigad att makulera fakturan samma sekund som kunden meddelar att denna avser återsända dem? Eller kan jag kräva att kunden betalar fakturan och att vi återbetalar beloppet först när vi mottagit returen? Jag vill ogärna makulera en faktura innan jag erhållit returen.

Vi hämtar ut returer från Postens företagscenter ungefär en gång i veckan. Det gör att även om kunden returnerar en faktura som ej förfallit, så har den garanterat förfallit när returen väl når oss. Jag brukar därför meddela kunden att denna ska betala fakturan och att vi återbetalar beloppet så snart vi mottagit returen. Ur servicesynpunkt så är det naturligtvis inte helt optimalt (vissa kunder blir griniga). Det positiva är att många aldrig returnerar varorna när de förstår att de måste betala fakturan i alla fall.

Hur gör ni andra? Vad säger lagen i det här fallet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017