Kom ihåg mig?

Flytta sin affiliate-verksamhet till Malta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-10-03, 16:31 #1
Aaa Aaa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2016
Aaa Aaa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2016
Standard Flytta sin affiliate-verksamhet till Malta

Hej!

Som jag nämt i en tidigare tråd har tankar på att flytta mig själv och mitt verksamhet till Malta. Tyvärr avstannade planerna lite när sommaren kom, men nu är de dags att ta tag i detta igen.

Jag har en fråga till er som redan flyttat er affiliate-verksamhet utomlands eller ni som har bra koll på skatt vid utlandsflytt.

Min tanke är att likvidera det svenska bolaget (eller sälja det till någon som snabbavecklar)och starta ett nytt bolag i Malta i vilket jag stoppar in mina olika sajter.

Det jag undrar är huruvida affiliate-sajter kan hävdas vara tillgångar som ska köpas loss från mitt svenska AB. Sajterna är ej bokförda som någon immateriell tillgång och vad jag har förstått är det inte heller ok att bokföra egenupparbetade webbsajter som någon tillgång.

Jag oroar mig ändå för att Skatteverket ska komma och hävda att jag bara tagit sajterna och stuckit. Förstår ni hur jag menar? Sajterna drar idag in en del pengar och om de ska värderas till säg 1-3ggr årsvinsten efter lönekostnad blir det uppåt en miljon kr.

Är det någon som vet om Skatteverket kan hävda att sajterna borde ha bokförts om immateriella tillgångar och att dessa i så fall borde ha köpts ut från mitt AB innan utlandsflytten?

Jag vet att jag kan göra en underprisöverlåtelse inom EU helt lagligt, men detta verkar kosta en del och dessutom har jag inget större eget kapital som jag vill undvika att betala skatt på. Om jag förstått det rätt så passar underprisöverlåtelse bäst om man har några miljoner i företagskassan som man vill få ut till låg eller ingen skatt.

Senast redigerad av Aaa den 2016-10-03 klockan 16:42
Aaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017