FAQ |
Kalender |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Innehållet tas dessutom automatiskt bort efter ett par månader då det blir utdaterat relativt snabbt och ersätts med nytt innehåll. Däremot så finns det intresse för de plattformar där användarna först publicerat sitt innehåll, att försöka ha ensamrätt till innehållet. Det finns en stor chans att de inte vill att andra plattformar tar deras innehåll. Därför är det intressant som jag skrev tidigare. "Upphovsrätten berör inte material ifrån tredje part", en text som bl a HittaRecept.se har längst ner i sin footer. Jag tolkar det alltså som att plattformarna i exemplet ovan inte har någon upphovsrätt på innehållet som deras användare skapar. Exempelvis en plattform som Facebook har ingen upphovsrätt på innehållet som Facebook's användare skapar. Facebook har inte rätt att klaga på att en tredje part kopierar Facebook's användares statusuppdateringar och dylikt. Om du kopierar en bild ifrån Facebook, så kan Facebook inte stämma dig. Då de inte äger upphovsrätten till bilden. Den enda som kan dra det till domstol är användaren. Om det är en bild som användaren gärna vill ska spridas så mycket som möjligt i första hand (Som i mitt fall med min webbtjänst) så låter det därför högst otroligt att det skulle bli en juridisk konflikt. Tolkar jag det rätt då? |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|