Kom ihåg mig?

Avancerad SQL-fråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-15, 12:18 #21
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Intressant, har tidigare funderat på varför SP's anses mer av "best practice" i asp.net världen medans det i php/mysql inte är så diskuterat eller använt.

Hur brukar ni hantera stora SQL frågor, lägger ni dem i ett "datalager" ?
Det känns bökigt när man har sql frågor med typ 10 joins att lägga in dem i en vanlig php sträng, jag har tidigare övervägt att lägga in dessa i SP's istället för att få enklare underhåll.
Vad man generellt föredrar är mycket av en smakfråga, det finns argument åt båda hållen. Jag tror att det mest avgörande är huruvida man oftare jobbat i organisationer med dedikerade DBAs/databasutvecklare eller en organisation där specifikationerna av affärslogiken är väldigt fasta och strukturerade. Då tror jag man oftare föredrar SPs.

Själv föredrar jag generellt att hålla mig borta från SPs av främst 2 anledningar.
- Lättare byggprocess och inget extra att tänka på vid förändringar i affärslogik utan förändringar i databasstruktur (vilket iallafall under mina 15 år med webb varit mycket mycket vanligare).
- Snabbare utvecklings i ett välutvecklat scriptspråk vilket leder till fler personer med kompetens.

Och alternativen är inte SPs eller en sträng i ett scriptspråk. Query builders, content repositories, ORMs osv finns bibliotek för i alla språk.

Vidare vet jag inte huruvida det är så etablerat som best practice generellt i .NET. Använder du entity framework t ex är det väl snarare tvärtom (går att använda men är manuellt extrapill, tror jag?). Och det är väl ändå välanvänt?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017