Håller med samtliga om att Glesys har skött detta föredömligt. Vi har inga planer på att flytta från dem. Utan mina planer är att kunna förebygga liknande scenarion i framtiden genom att jobba fram en lösning med hjälp av följande svar.
Citat:
Hej
Vi har Glesys.
Brukar inte vara så stort problem hos de.
Vi har dock externa namnservrar för visa domän (vårt egen domän t.ex) och failover per automatik (efter ett visst tidsperiod) via dns made easy. (man behöver inte köra per automatik, utan man kan bekräfta efter ett System Monitoring 'down' meddelande från dns made easy om man vill)
Dns made easy har båda, DNS Failover och System Monitoring.
Enkelt för ren www failover. Lite mer kneppigt för databas saker osv..
Även den nya aname record kan vara ytterligare ett alternativ för era kunder.
http://www.dnsmadeeasy.com/technology/aname-records/
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jake.Nu
DNS i sig självt har inget stöd för detta.
Det du kan göra är att du har diverse ställen som känner av om något är nere och som sedan ansluter till dina DNS´er och uppdaterar zonen (förhoppningsvis har du inte alla ägg i samma korg, alltså att du enbart använder problemleverantörens namnservrar).
En låg TTL är ju då att föredra men det knivigaste är nog att avgöra när något faktiskt är nere såpass lång tid så en uppdatering i DNS faktiskt lönar sig..
Glesys i detta fallet kunde kanske lämnat en uppskattning om hur lång tid det skulle ta att lösa problemet.. Allt över 30-60 minuter kanske kan anses vara ett tillfälle då man kan göra en ändring.
|