Kom ihåg mig?

En liten webbyrå på gång

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-08, 02:02 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Enkel checklista för avtal mellan företag för leverans av konsulttjänster på löpande räkning.

Glöm inte att alltid göra upp en enkelt skriftligt avtal med kunden.

Ett exempel på vad ett enkelt avtal minst bör innehålla:

1 - Avtalets parter (obs företagen inte privatpersonerna) med orgnr, firma, adress
2 - Omfattning E.g. Leverantörens åtagande. (exempelvis byggande av webbplats och annat som kunden vill ha hjälp med inom detta uppdrag).
3 - Kundens åtagande i själva jobbet, dvs utöver betalningsförpliktelsen. Det kan exempelvis vara så att kunden åtar sig att leverera viss dokumentation, personal för acceptanstestning m.m. Detta måste tydligt anges så inte kunden kan slingra sig och skulla på leverantören.
4 - Tidpunkter när jobbet börjar och när det absolut måste vara klart samt andra "viktiga" tidpunkter ni kommer överens om som har med jobbet att göra.
5 - Arvode till dig. Normalt på löpande räkning. Då bör du skriva exempelvis "Leverantöden har rätt till arvode för nedlagd och redovisad tid med 500 kr per timme + moms." När du är nystartad ska du absolut undvika fastpris, ta det när du blir varm i kläderna och har mer erfarenhet.
6 - När ska fakturering ske, normalt månadsvis i efterskott (exempelvis den sista i månaden då du jobbat), Men du ska alltid fakturera så fort jobbet är klart oavsett om det är mitt i månaden. Prova att fakturera den 1:a respektive den 15:e i månaden om kunden går med på det. Men annars är normalt att fakturera en gång per månad vid längre jobb.
7 - Betalningsvillkor, 30 dagar netto är det normala, och du kan inte ta ut påminnelseavgifter eller skicka på inkasso elelr KFM före det gått 30 dagar från det att kunden mottagit fakturan enligt inkassolagen. Avvik inte för mycket från denna praxis för det kan upplevas som småaktigt elelr irriterande av kunden.
8 - Avtala om vad som händer vid betalningsförsening, dvs att du har rätt att ta ut påminnelseavgift om inte du fått betalt senast på förfallodagen. Att du har rätt att ta ut 50 kr i påminnelseavgift (får endast tas ut en gång enligt lagen). Att du får får ta ut en inkassoavgift på 160 kr om du inet får betalt senast 10 dagar efter att påminnelsen beräknats nå kunden, och alla avgifter från KFM och alla ytterligare indrivningskostnader, om du inte får betalt för inkasso senast 30 dagar efter förfallodatum.
9 - Uppsägning av avtalet i förtid. När får det ske och hur går det till. Dert ska alltid vara skriftligt och undertecknat av den part som vill säga upp avtalet.
10 - Detta är det fullständiga avtalet och alla tidigare muntliga, skriftliga eller implicita överenskommelser ersätts i sin helhet av detta avtal.
11 - Hur ska ändring av avtalet ske? Normalt skriftligt och att båda parter undertecknar egenhändigt avtalet, Innan det börjar gälla.
12 - Detta avtal börjar gälla först när båda parter har undertecknat avtalet. Om inte båda parter har undertecknat avtalet inom 14 dagar från det attförsta parten undertecknat avtalet förfaller hela avtalet.
13 - Leverantörens Ansvarsbegränsning. Leverantörens ansvar begränsas till ett maximalt belopp som motsvarar vad som fakturerats under 90 dagar från det att kunden framfört sitt skadeståndsanspråk skriftligt. Leverantören är aldrig skadeståndsskyldig för indirekt skada elelr skada på tredje part.
14 - Force Majure - Leverantören kan aldrig hållas anssvarig för yttre händelse som leverantören ej haft kontroll över såsom (men ej begränsat till) arbetsmarknadskonflikt, naturkatastrof, myndighetsåtgärd...
15 - Hur ska tvister lösas? Normalt i svensk domstol och att svensk lag ska tillämpas.


Det var väl det mest nödvändiga, har jag glömt något i all hast?

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-08 klockan 02:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 

Taggar
företagande, start, webbyrå


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017