FAQ |
Kalender |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gör ni inte en liten tankevurpa nu?
"databasmotorn jobbar fan så mycket snabbare än php. " ja, men vad är det som skickar och tar emot saker till databasen, just det, php och för varje query så måste man ju kontakta databasen men det är just därför man skall låta databasmotorn jobba för att endast få ut den data man vill ha i ett format som är lätthanterligt. "Det blir ungefär samma antal frågor ändå med alla joins. " ursäkta? Det blir ju ETT anrop och sen får man ju se till att skriva en vettig query jag har en monster-query där jag joinar en tabell mot sig själv + att den innehåller 2 sub-selects som i sig innehåller en join.. den körs på ca 2-4 ms Jag gjorde ett litet test och körde bara en query där jag hämtar top-kategorierna, gissa vad, den tog lika lång tid. Eftersom underkategoriernas frågor ser likadana ut så skulle detta då innebära, med i mitt fall 17 top-kategorier,4ms + 17*4ms =72ms (eller i bästa fall 36ms) detta utan att ha räknat med eventuell tid det tar att skicka saker till sql-servern oavsett hur lång tid det tar så skall man självklart cacha resultatet så att man bara behöver göra en hämtning |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|