FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag driver enskild firma, med uppdrag på sporadisk basis, och har tidigare utvecklat ett tidsboknings- och journalsystem åt ett AB-företag, som i sin tur sålde det till en kund. För detta projekt kom vi överens att jag skulle fakturera en engångssumma enligt från mig uppskattad tidsåtgång. I slutändan blev det längre tid än beräknat, men det är okej, för vår gemensamma inställning var att vi tillsammans skulle sälja in systemet till fler och fler kunder när vi fått en referens från den första. Nu har det gått ett bra tag, men äntligen har det trillat in en andra kund till systemet. Vi bestämde att vi kör en användarlicensbaserad betalningsmodell där dom fakturerar månadsvis. Nu är det så att jag och företaget ännu inte har diskuterat fördelning av pengarna som kommer rulla in varje månad. Jag har givetvis lagt ner mest tid på detta initialt, och det kommer ta ett bra tag för företaget att "komma upp i lika många timmar" ur marknadsförings- och administrationssynpunkt, och hittills har de inte lagt mycket tid på att marknadsföra systemet. Vid varje ny kund kommer jag få anpassa systemet lite grann och sätta upp grejerna, men för nya funktioner kommer jag debitera per timme som vanligt. Givetvis är det inte jag som tar några risker ifall det skulle hända något gentemot kund, utan det blir företaget. Nu undrar jag, vad tycker ni vore en vettig fördelning av dessa månatliga pengar, givet beskrivningen ovan? Eller bör jag från min sida fakturera det enligt en engångskostnad (detta kan man ju iofs räkna på och se vilket som blir mest lönsamt för mig i längden)? |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|