FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det skrivs fram och tillbaks om det här ämnet.
Google uppdateringar även sina algoritmer med jämna mellanrum vilket gör att gamla diskussioner blir mer eller mindre irrelevanta ju längre tid som passerar. Oftast riktar jag mig mot svenskar och har därför klarat mig bra med ett svensk server, men kommer nu att starta ett projekt som riktar sig mot Amerikaner (/Internationellt). När man vill slå sig in i ett nytt land är det en stor fördel att ha både en toppdomän med aktuell landskod och en server i landet. Men hur tror ni att detta gäller för Google.com (som även av Google måste ses som en internationell version av Google snarare än en helamerikansk)? Är fördelen med ett amerikanskt IP tillräckligt stort för att motivera en nyinvestering? (Konkurrensen på de valda sökorden kan till och från vara hyfsat tuff.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Här är min historia:
Siten: Riktad väääldigt mycket mot en amerikansk publik. domän.com - registrerad 2003 hos en amerikansk registrator. Körd på svenskt webbhotell från mars 2003 till februari 2006. På mitt "main keyword" ligger jag och studsar runt plats 20-35* av ungefär 100 miljoner.. suck ![]() Lite statistik.. lite grovt före och efter flytt, en vecka tidigt i februari och senaste veckan: Google: +9.71% Yahoo: +8.79% MSN: +158.70% Altavista: Altavista +45.45% Enligt Google Analytics. Den enda man kan säga nåt om egentligen är väl MSN, men antalet besökare i absoluta tal är så pass liten att det ändå inte känns helt säkert. Jag får +90% av min sökmotor-trafik från Google. Hoppas det gav nåt ![]() ------------ * Dagsfärska siffor är: 32 hos Google. 5 hos MSN 81 hos Yahoo! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack!
Jadu, det känns krasst att hamna mitt i en sådan konkurrens (seo på en svensk marknad är ju grymt mycket lättare). Fast å andra sidan ger en amerikansk sidare betydligt många fler besökare. Jag har läst en del om detta på Webmasterworld också och ska helt enkelt prova men den svenska servern först. Det viktigaste för mig är att jag inte ger mig in i något som sedan nollställer mitt arbete om jag skulle byta server. Låter man bara bytet gå till på rätt sätt verkar man inte riskera något hos Google. Det är intressant att se att även relativt låga resultat på Google leder till en del besökare. Det har jag inte minst märkt själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||