Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

byggblocket vs blocket

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-12, 18:51 #1
Robust Robust är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Nykomling

:angry: Hej!

Tänkte bara berätta om att jag öppnat en sajt som heter www.byggblocket.se, den intriktar sig på hantverkstjänster, nu har B-locket, eller www.blocket.se hört av sig, de kräver att jag byter namn på mitt varumärke ...vilket jag gjort...givetvis inte för att de vill de utan för att JAG känner för det.., samt att de skall övertaga mitt domännamn gratis, de hotar dessutom med stämning, de försöker skrämma de små som kommer med nya ideer till tystnad.

jag har kollat med NIC.se och de tyckte inte att jag skulle skriva över namnet till dem utan att det gått genom skiljenämden. JAg förstår inte hur www.byggblocket.se, kan vara förväxlingsbart med www.blocket.se, dessutom tillhanda håller jag annonser som är föbjudna på blocket.

Blocket hävdar att de äger alla namn som innehåller Blocket och som håller på med annonsering....kul.

tex, motorblocket, dragblocket, AT-bolcket, skrivblocket, ritblocket, pappersblocket....ja och byggblocket...alla de namnen är ju förväxlingsbara med blocket som varunamn och dessutom domännamn.

De vill dessutom att jag skall ange att jag inte har något med Blocket att göra....men som någon sa...du har ju aldrig angivit att du HAR med Blocket att göra. Det har aldrig funnits en anntydan till att vi ägs av Blocket.

Hur som helst har jag tagit beslutet att köra vidare under www.kvickt.se men det är intressant hur man går på med advokater mot uppstickare.
Robust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 18:59 #2
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag hade velat lira mot Blocket.
Du skulle retats lite.
Säg att de kan få köpa domänen dyrt.
Oläst 2006-03-12, 19:04 #3
Nykomling

Nykomling

ja....om det ens är till salu...detta var tänkt som en del i min framtid...inte deras!!!
Jag är mest förvånad över hur de försöker strypa entreprenörer.....
Jag kan förstå att de stoppat blocka, bloket, blockaren...etc.....som stjäl deras annonser.....
Oläst 2006-03-12, 19:23 #4
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Jag tycker blocket är tillräckligt generiskt (är det verkligen ett svenskt ord, eller är jag engelskaskadad?) för att du ska kunna ha det utan att blocket.se ska kunna säga dasslock om det. Kontakta en jurist, jag tror du har rätten på din sida.
Lundstedt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 19:31 #5
Nykomling

Nykomling

Första ledet blir tydligen NIC.se och skiljenämnd..kostar mig inget men blocket.se, om de vinner är det jurister som behövs om jag önskar detta tillbaka, dvs om blocket.se skulle vinna mitt namn, byggblocket.se....vilket jag inte tror om man läser följande från nic.se

"Exempel på vad som anses vara ond tro är om någon registrerat ett domännamn i syfte att sälja eller överlåta det, förhindra tredje man att använda sitt kännetecken som domännamn eller i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent. Att registrera någon annans registrerade varumärke, firma eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till namnet. "

jag upplever inte att jag uppfyller någon av det ovan skrivna.
Oläst 2006-03-12, 21:46 #6
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Nu är det säkert femte gången jag upprepar detta, men jag gör det igen: Erbjud ALDRIG motparten att köpa ett tvistigt domännamn (annat än möjligtvis vad det kostade att registrera det). Det tolkas som att du registrerat det i 'bad faith' och leder till en i princip automatisk förlust om det går upp i WIPO. Jag har dock inte järnkoll på .SEs förfarande, men det är knappast särskilt annorlunda där.

En snabb bedömning av mig (I Am Not A Lawyer) ger dock att du förmodligen kommer förlora ändå. Det hade varit annorlunda om byggblocket.se handlade om något annat än en annonsmarknad (med liknande layout...). Du får väl göra om siten så att den handlar om LEGO-byggen eller modulära konstruktioner... :-). Annars får du väl flytta till byggblocket.to - .TO har inga varumärkesregler.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 21:48 #7
Nykomling

Nykomling

har inte erbjudit dem att köpa namnet....det är inte intressant
Oläst 2006-03-12, 23:47 #8
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Har Blocket tagit patent på alla domäner som har nått med *blocket eller blocket* .se och de handlar om Annonser?
De låter lite knepigt i tycker jag i sånna fall.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-13, 11:32 #9
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Frågan du borde ställa dig är om du hade döpt sajten byggblocket om inte blocket hade funnits? troligtvist inte, därmed snyltar du på deras namn och du borde i min mening förlora.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017