FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Om detta tas upp någon annanstans på forumet så ber jag i förväg om ursäckt och hoppas att någon vänlig själ kan hänvisa mig rätt. ![]() Vad är det för regler som gäller om man direktlänkar en bild från en annan sida i sitt phpbb-forum? Är det över huvud taget tillåtet så länge man i texten anger vart bilden tagen ifrån samt vem som tagit bilden? Tack på förhand /Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Direktlänkning är i normalfallet ej tillåtet utan upphovsmannens eller andra rättighetshavares godkännande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, tack. Är det tillåtet att bara länka till platsen där bilden ligger, såsom t ex: http://www.domän.se/bilden.jpg ?
/Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, tack så mycket.
![]() /Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Det finns en tråd där de tar upp detta på fotosidan.
h**p://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=54733 (Vet inte riktigt varför jag sabbade länken, men alla andra verkar göra det så jag hänger på.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För en bild gäller inte samma citaträtt som gäller för en text. En bild kan du endast utnyttja efter tillstånd från den som har tagit bilden eller den som äger rätt att använda bilden.
Att bädda in en bild i din egen hemsida genom att hämta bilden direkt från den server bilden ligger på anser jag är direkt förkastligt eftersom du då stjäl bandbredd från den hemsida du tar bilden ifrån. I värsta fall kan den hemsidan få betala för att du ska visa han eller hennes bild på din hemsida. Och en dag så upptäcker den hemsidan det och ser till att spärra anrop efter dessa bilder om de ska till din hemsida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
att djuplänka till en bild så som href=server.tdl/bild.jpg är inte tillåtet, vet att antipiratbyrån fick en känga av SR när dom gjorde detta mot en ljudfil som SR hade lagt upp på sin webb. (finns en mp3fil när antipiratbyråns jurist ringer pratar med sr ang det)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|