FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vet någon hur man kan koppla ihop två st formulär?
Ex. Om man vill lägga till en nyhet med bild så har man byggt upp nyheterna i en databas och att bilder ska laddas upp på servern. Att lägga till en nyhet använder ett formulär och att ladda upp en bild ett annat formulär. Nu vill man alltså koppla ihop de. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du vill alltså ladda upp en bild till en tabell och ett bildnamn till ett annat plus att den ska sparas på servern? Förstår inte riktigt ovan nämligen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du använder ett formulär istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men formulären ska ju göra olika saker. Den ena ska ju ladda upp bilden på servern och den andra ska skriva in nyheten i databasen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lägg in en dropdownbox i bildformuläret där du listar upp alla nyheter (med id't som value). Välj nyhet i dropdownboxen, välj bild[namn] och vipps, så har du ju det data du behöver i en och samma form post.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle löst det med två submit-buttons i formuläret där den ena även tar med bilduppladdningen. Du namnger dessa knappar olika i "name"-taggen och kollar på så vis vilken användaren klickade på.
Klickar användaren på knappen som hör till bilduppladdningen kör du både bilduppladdningsscriptet och nyhetsscriptet. Den andra knappen enbart nyhetsscriptet. Om jag nu förstod det hela rätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det du säger är ju att man ska FÖRST posta och spara nyheten och sen tilldela nyheten en bild. Det är TVÅ steg, inte ett. Jag förstår inte var problemet ligger att parsa en multipart-request och sortera ut data och eventuella filer. Det är inte svårare än så här: Formen ska vara multipart innehållande minst två fält: input type text med nyheten, och input type file med din eventuella fil. I din "uppladdare" kontrollerar du enkelt ifall filfältet är "null" dvs ingen fil har postats. Om den är null, lägger du in datat. Om den INTE är null, stoppar du in datat och tar vara på ett nyskapat id. Spara bilden. Om allt går bra så kan du även uppdatera datatabellen med att bekräfta att bilden är uppladdad. Hur du EXAKT bär dig åt, beror på språket. I php har man rätt bra verktyg för sånt. Själv använder jag java och har skrivit en utökning av HttpServletRequest som hanterar multipart-requests på samma sätt som PHP gör. /Z |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du vinner absolut inget med att ha två formulärer. |
|||