FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jaha, då ska man ta reda på hur det funkar.
Om jag köper mig ett SSL Cert så ska jag visst kunna dela med mig med den till andra dedikerade servar? Vad är för och nackdel med att dela ett SSL Cert med andra än att köpa ett eget till varje som behöver ett? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Enligt dom uppgifter som jag har fått så är ett SSL Cert är bunden till en domän.
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Okej, men vad konstigt för dom jag hyr server hos säger att jag kan dela mitt SSL Cert, det enda som behövs är ett eget dedikerat IP till alla som ska ha det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är möjligt att det går att köpa ett globalt cert som funkar på fler än en domän, jag pratade med Telia eTrust idag om att lägga till även "www" på min nya nyckel och fick till svar att då måste jag köpa en nyckel till. Självklart kunde dom ändra min nuvarande nyckel till "www" men jag bestämde mig för att ha den kvar till "bara" lastbryggan.se och i stället göra en subdomän (secure.lastbryggan.se) som jag skickar all kryperad trafik genom.
Alt 2 är att du får "låna" en subdomän på den aktuella servern utanför din domän som du kan skicka din trafik genom. Se även diskussionen i denna tråden. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tackar för hjälpen!
![]() |
|||