FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en liten fundering angående en dubbelspråkig hemsida. I dagsläget finns den på både engelska och svenska, med en .COM och .SE domän. Själva sidan "ligger på" .COM domänen och har engelska som standardspråk. För .SE domänen har jag lagt in en .htaccess som skickar vidare alla besök till .COM med 301-status, men den lägger också på ?language=sv.
Så om man surfar in på följande www.hemsida.se/mapp/fil.php så skickas man till www.homepage.com/mapp/fil.php?language=sv Det fungerar bra men jag funderade lite över hur sökmotorer kommer att uppfatta det. Om jag från en extern sida, hemsidan är på svenska och skall länka till min svenska del. Bör jag länka till .SE domänen eller använda den "riktiga" .COM domänen med "?language=sv" i slutet? Har någon av metoderna bättre eller sämre inverkan på SEO? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Varför inte låta svensken ligga kvar på .se? Om svensken skickar ut länkar så kommer den som klickar på länkarna få engelska som språk.
Edit: Du kan även få ut separata loggfiler för den svenska och den engelska översättningen om du använder båda domännamnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet inte riktigt om det är möjligt med nuvarande system(webbshop, oscommerce). Och jag vill inte ha två versioner av samma hemsida. Det är i så fall om det går att lösa med .htaccess. Men den enda metoden för att byta, eller bestämma språk som jag känner till är just med "?language=sv". Det är dock inte så viktigt eftersom det fungerar på ett tillfredställande sätt.
![]() Är mest nyfiken om det kommer att hjälpa den svenska delen om jag använder .SE länkar från svenska hemsidor. Eller om det kanske stjälper hemsidan i övrigt(Att använda olika domäner, istället för att använda samma hela tiden)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det ingen som har någon åsikt om hur vidare man bör länka? För att förenkla frågeställningen.
När jag från utomstående hemsidor vill länka till min hemsida. Kommer det ha någon påverkan för sidan om jag länkar till .SE fast den bara redirectar(med 301) till .COM domänen. Kommer detta få en positiv påverkan för den svenska delen, eller kommer det bara att resultera i att min engelska placeras sämre? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|