FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej tänkte höra om man kunde få lite expert hjälp att värdera min radannonseringssajt, tretillfem.com. Är nämligen intresserad av att sälja den då jag inte har tid att driva den.
Jag startade sajten 2002 och den har mellan 100-200 besökare per dag. Detta varierar lite beroende på veckodag och månad. Inkomkällorna är tradedoubler länkar samt mosms, som används för att besökare skall kunna betala för markerad annons via ett sms. Jag är ingen expert på SEO men tycker sidan hamnar ganska högt på sökningar som är relaterade till köp&sälj. Ex: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...6p%2Fs%C3%A4lj Adressen är: http://www.tretillfem.com Är någon intresserad att köpa den, kom gärna med bud via PM. Är ni INTE intresserad attt köpa den, kom gärna med ett förslag på vad den skulle kunna vara värd. // Mvh: fredrikandersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Trevlig sida, vet dock inte vad en sådan kan vara värd.
Jag har sålt en liknande föra ca 2 år sedan för 10.000:- Den hade ca 5000 unika i månaden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Standardpriset för webbsidor brukar vara 8-12 månaders vinst.
Dvs en sida som gör 100 kr/månad i vinst brukar gå för 800-1200 kr. En sida som gör 20000 kr/månad i vinst brukar gå för 160000-240000 kr. Självklart finns det undantag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det tror jag inte faktiskt.
Kanske 1-3 årsomsättning, inte vinst. De flesta vinstdrivande sidor kräver anställda, och då kan vinsten bli mycket liten då det finns personalkostnader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Självklart spelar både resultat och omsättning in. Hög omsättning med låg/ingen vinst kan ändå ha hög potential och frånvaron av vinsten kan bero på en "tung" organisation som måste effektiviseras.....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag drev en spelsida tidigare men sålde den till en amerikan..
Den hade en revenue (intäkt) på $230 i månaden. Marknadsföringen var $30 varje månaden så "profit" (vinsten) det vill säga intäkten minus utgifterna blev $200.. sen tog jag 15 månaders vinst (inte intäkter ) $200 * 15 = $3000 Ytterligare utgifter såsom server kostnader räknades dock inte med, om detta är rätt vet jag inte, men det verkade vara schysst för både köparen och säljaren. Har också hört att priset ofta baseras på 10 - 12 månderas vinst, men just att denna sidan hade egen utvecklad design och många medlemmar, 1000 besökare om dagen osv som gjorde att priset gick upp något. Vet inte om det hjälpte dig på något sätt men nu fick du ett exempel i alla fall ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan så är inte köp&sälj sidor något jag skulle investera i men det är en annan femma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Internetbaserade verksamheter är helt klart mer volatila än branscher som handlar med fysiska varor. Den största anledningen är att många tjänster är baserade på trafik från sökmotorer och detta är en enormt hög riskfaktor som måste betänkas vid en investering.
Personligen så investerar jag aldrig tid eller pengar i en webbtjänst som inte betalat tillbaka sig inom 3-6 månader, men det är ju jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||