FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har haft Loopia i ett år nu, och är mycket nöjd med stabilitet och kundsupport. Dock har jag funderat lite över priserna.
De tar 83 kr/mån för det absoluta minimum. Utöver det kostar allt pengar: databas, ja till och med grundläggande statistik! Det tycks mig som om Loopia helt enkelt inte är prisvärda, och att det går att få samma sak för en billiare penning (som ni förstår är jag fortfarande i ett uppstartsskede, därav "snålheten"). Är det enbart kundservice mina pengar går till? Funderar nu på att byta webbhotell, men lämna kvar mina domäner hos Loopia. Vad tror ni om den lösningen? Vad anser ni om Loopias prisvärdet jfrt med konkurrenter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är småsummor oavsett tycker jag och jag betalar gärna för deras kundservice och fina stabilitet. Sen om det kostar mig några tusenlappar mer än hos en billigare konkurrent orkar jag inte bry mig om.
Det jag kan hålla med om är att det är kasst att behöva betala för statistik för varje site. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att ta betalt för databas och sedan förklara att dom tar betalt för det ligger på egen server är rätt mycket skitsnack. Är så mycket liten % servern kostar emot deras vinst.
Och om det är så illa så ska man inte säljer domäner för under inköppris, även ta betalat för statistik är lite illa ja. Visst 100 i månaden för ett konto är ju inga pengar, men självklart finns det billigare. Bara för att dom är dyrare betyder ju inte att dom är bättre eller har mer tillgänlighet, sedan kan säkert alla betala 100 i månaden för ett konto dock verkar folk inte se någon anledning betala så mycket när dom kan få billigare. För folk vill inte betala mer om dom inte ser att dom får något extra för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, det finns billigare webbhotell än Loopia. Det finns dyrare också. Det finns webbhotell som är gratis och där det inte kostar något alls.
Om du har en hemsida där det inte är så noga med tillgänglighet, backup och liknande så går det utmärkt att välja de riktiga budgetalternativen. Men om du betalar motsvarande en lunch eller två om året finns det inga större mariginaler för webbhotellen. El kostar pengar. Kyla kostar pengar. Internetanslutningen kostar pengar. Man kan köpa billiga servrar, en "kontors AC" och köra mer eller mindre på en adsl-uppkoppling. Och det kan fungera. Skillnaden är inte stor. Frågan är vad som händer när något går sönder; när det blir för varmt. UPSer kostar pengar; diesel kostar ännu mer - för det mesta finns det ström och kan man leva med ett eller ett par strömavbrott om året så behöver man inte ha någon form av reservkraft. Vad gäller tilläggstjänser kontra "allt ingår" - vad spelar det för roll? Är det bättre med ett konto där allt ingår? Visst går det att sälja webbkonton där mysql ingår - men då blir webbkontot dyrare. Det finns webbhotell som satt ett pris där allt ingår och det finns webbhotell som har delat upp kostnaden och låter kunden välja. Alla vill inte ha mysql och de som inte använder det slipper gärna att betala för det. Om Loopia är prisvärda eller inte beror helt enkelt på vilken servicegrad och tillgänlighet du är ute efter. Om det inte är så noga kan du säkert hitta billigare alternativ. Om Loopia har för många driftstörningar finns det förmodligen webbhotell som garanterar mer och som i de flesta fall kostar mer. Är en årlig kostnad som inte ens uppgår till 1 000 kr mycket för ditt företag bör du givetvis byta till något som du kan känna dig nöjd med.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Självklart, men bara för dom är dyra betyder inte att dom har redundans för det.
Dom billiga kan lika väl vara bättre och har mer redundans, var väl några månader sedan det visade att Loopia inte hade UPS eller disel för klara ett större elavbrott. Så det är riktigt dumt att säga bara att dom är dyra så har dom allt du säger. Som exempel vi har feta bergväggar runt oss och extrem redundans det är säker mer än nästan alla dyra. Ett annat exempel både du (Sajthotellet) och Proinet står hos DCS med samma redundans samtidigt är dom många gånger billigare än er. Alltså har dom samma kvalitet på säkerhet i grunden som ni fast dom är billigare. Sedan kan det säkert skilja på servrar och support kvalitet men vad jag försöker komma fram till är att bara för dom är dyra så betyder det att dom är bombsäkra och alla billigare inte alls har någon redundans. Sedan finns det många dyra och billiga som har en en gaderob med eller inte ens har egna servrar som står utomlans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
funderar också på att byta från loopia, fast låta domänerna ligga kvar.. inte kul att betala så fort man skall ha något "extra" som ingår hos många andra. måste ändå säga att loopia är de mest proffisionella webhotellet jag varit i kontakt med hittills!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Loopia är väl inget fel på om man ser support/kundtjänst, fast dom är långt ifrån bäst fast dom är inte dåliga.
Prisvärda vet jag inte om man ska kalla dom dock, sedan är problemet med dom större är att få svårt att göra lite special paket eller lösningar. Skulle statistik och mysql ingått i deras paket skulle säker många ser dom som bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Till skillnad på mot många andra webbhotell så köper Loopia in riktiga servrar och har enligt egen utsago valt att lägga sina databaser på separata servrar, tycker att det är ett väldigt smart upplägg och flertalet kunder verkar ju vara nöjda eftersom de stannar är efter år. Skulle det nu vara så att det ingick databaser i paketen så skulle detta bara skapa en massa problem, dels eftersom flertalet har inget behov av databaser och de flesta övriga inte är kunniga nog att lägga till detta utan skapar bara en massa problem för de som faktiskt har ett behov av databaser och vet vad de håller på med Samma gäller statistik, det rör sig om småpengar samt att statistiken faktiskt ingår i företagspaketet. Förstår att vissa företag har det tufft i början, men det gäller att spara på rätt saker, man måste se vad man får för pengarna och att spara in en tusenlapp per år så känns det att man kanske ska se över hela verksamheten, för står den och faller för 1000 spänn, så är det något som är galet. Självklart så finns det billigare alternativ, men har svårt att se bättre i dagsläget. Det går inte att driva ett riktigt webbhotell för 10:- i månaden, brukar kalla detta för hobbyverksamhet. Vill man ha kvar sin verksamhet så gäller det att ta ut ett lagom pris, infrastruktur är som sagt inte gratis, vilket de större webbhotellen har insett och gentemot dessa så har ju faktiskt Loopia bra priser. Vet att Loopia har redundans på sina grejer vilket kostar, speciellt när de har valt att köpa in/äga all hårdvara och inte hyra in sig i någon annans datahall. Citat:
Sedan så blir jag vansinnig på folk som inte vet vad en UPS är för något. Bland det första som man lär sig som tekniker är att en UPS är till för att ta ner systemet på ett säkert sätt och inte agera som ström backup, men som sagt bedriver man hobbyverksamhet så kanske man inte skall ställa för höga förväntningar. Den enda riktiga alternativet är en strömbackup och brukar oftast vara en lastbil/båt diesel som har byggts om för ändamålet. En sådan brukar kosta från ungefär 500' SEK och uppåt. Om Loopia fortsätter att växa så skulle det inte förvåna mig om de inte kommer att investera i en sådan när de känner att det finns ett behov. Har haft min sida där i massor av år och har haft väldigt få avbrott. Har konton hos andra leverantörer och där har jag haft flera avbrott, nu bryr jag mig inte personligen om detta eftersom jag kan acceptera om saker och ting går ner några gånger per år. Arbetar som sagt med IT och vet att ibland händer saker som man inte kan påverka och det är bara att acceptera detta och hoppas att webbhotellet fixar detta och de hotell som jag har kontot på har till dags datum varit kanonbra på denna punkt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Alla seriösa kör väl riktiga servrar, men till saken en server kostar inte så mycket om man slår ut det på något/några år.
Ser inte problemet med det ingår databaser, används dom inte är det ingen belastning så sätt. Och dom små databas användarna är inga problem så länge dom kodat bra men det är ett annat problem. Säkert du som missförstått det med UPS. Dom större UPS är till för klara långtid sedan disel som ska gå in om det blir långvarit avbrott. Om man som Webbhotell har UPS för kunna stänga av servrarna "snällt" då känns det som man ska ta sig en funderare. Självklart kan man tycka att 1000 per år är ett bra pris, men nu ser ju inte verkligheten ut så. Menar Loopia tycker att SE domän inte ska kosta något alls och vill sänka priset men dom tycker själva att dom ska ta betalt för allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ta gärna reda på fakta. Vi har redundant anslutning. Internetleverantörer i dagsläget är DCS och Telia. Citat:
Det vanligaste (rent generellt) är givetvis att man vill undvika att förlora data och använder sig av en UPS som dels meddelar servern att stänga ner snyggt och dels ser till att den faktiskt får ett par minuter på sig att göra det. Och visst går det att placera utrustningen i atombombssäkra bergsrum - men vid en så pass allvarlig attack mot Sverige har jag en viss känsla av att kunderna har annat att oroa sig för än att de inte kan ta emot e-post eller komma åt sin hemsida.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|