FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hade just en skön wow-upplevelse.
Google har ju länge klarat av stemming på engelska, men idag märkte jag för första gången att Google faktiskt börjar klara av att böja svenska verbformer också. Kanske är jag bara sen, men oavsett, så tycker jag att det är superbra. En sökning på [köper ved] visar en massa sidor som innehåller just orden köper ved men även ett par sökträffar som där grundformen köpa är markerad. Samma sak om man söker på [säljer cykel]. Såväl orden sälja som säljer och säljes är fetmarkerade Sökningen skedde från google.se med svenska som gränssnittspråk och vid en sökning på svenska sidor: http://www.google.se/search?hl=sv&ie...a=lr%3Dlang_sv |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har sett samma sak sedan ca 1,5 veckor.
Verkar även klara pluralis. Ex vis bil och bilar. Vid en sökning på: köp bil, visar google såväl köpa som köp och bil som bilar med fetstil. (Google.se, sökning på webben) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alla ord verkar dock inte finnas i pluralform.
webbyrå är ett av dessa t.ex. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har noterat det här också under hösten...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Har ni kunnat koppla det till rankingen också?
Var det möjligen den förändringen som inträffade ett par veckor innan Jagger satte igång? Jag såg stora förändringa för några av mina sajter på vissa sökbegrepp, men ingen amerikan kunde förstå vad jag pratade om... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||