FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag har en databas med cirka 10.000 registrerade medlemmar. Vissa av dom har bytt e-postadress, angivit en felaktig osv. osv vid registreringen. Vi har inte infört någon verify-email-vid-registering-funktion då vi inte upplevde det som ett problem. Nu har vi alltid adresser som studsar vid nyhetsbrev etc. Dessa vill vi kasta ut på ett bra sätt. Ett sätt är att verifiera alla domäner, att dom finns etc. lätt att göra. Men vi skulle vilja verifiera användarna också på något sätt. Kan man dirigera alla mail som studsar på något smart sätt till ett script som snappar upp e-postadresserna och lägger dom i en lista? Borde gå att göra med lite shellscript awk eller nått, men jag är inte så bra på det. Samtidigt så måste man ju kolla om adressen har gett upp (perm. failure). Några tips? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Advanced Email Verifier är ett bra program, kostar dock 86.97 EUR.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Verkar som den bara gör vanligt SMTP connect och verifierar adressen. Det klarar jag av själv.
Men med hur många mailservrar kan man göra det? Fungerar det med Hotmail ? (kanske borde starta en annan tråd men testar här) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, och det är det enda bra jag har att säga om Hotmail. Värre är det med andra stora epostleverantörer såsom Spray.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kör epost med aktiveringslänk på en av mina sajter. Det är förvånansvärt hur många som inte kan stava till sin egna epostadress. Därför implementerade jag ett sådant här test för att kunna stoppa de flesta felskrivningarna redan innan användarkontona registrerats. Jag var tvungen att avskaffa testet då det ibland inte gick igenom trots att epostadressen var korrekt. Då var det bara att be användaren att försöka igen vilket är ett irritationsmoment för båda parter.
Trots att t.ex. Hotmail har runt 4-6 MX-records kunde mitt test gå fel ibland då epostadressen var korrekt. Nuförtiden kör jag endast test på domännamnet (att det finns och att minst ett MX-record existerar). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vidare, visst kan man felstava sin adress. Men då är det bara att ha två fält där man matar in adressen två gånger. Då måste man stava fel 2 ggr. /Z |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tog för givet att det inte behövs MX-records (det måste ju ha funnits en tid utan) men fick höra av en kille jag litar till 100% på att dessa måste finnas. Det tyckte jag lät konstigt men kör nu på det utan klagomål. Fast å andra sidan brukar tyvärr inte mina användare på den sajten klaga/skicka felrapport när något är fel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|