Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Verifiera mailadresser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-19, 12:10 #1
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Hej,

Jag har en databas med cirka 10.000 registrerade medlemmar. Vissa av dom har bytt e-postadress, angivit en felaktig osv. osv vid registreringen. Vi har inte infört någon verify-email-vid-registering-funktion då vi inte upplevde det som ett problem.

Nu har vi alltid adresser som studsar vid nyhetsbrev etc. Dessa vill vi kasta ut på ett bra sätt.

Ett sätt är att verifiera alla domäner, att dom finns etc. lätt att göra. Men vi skulle vilja verifiera användarna också på något sätt.

Kan man dirigera alla mail som studsar på något smart sätt till ett script som snappar upp e-postadresserna och lägger dom i en lista? Borde gå att göra med lite shellscript awk eller nått, men jag är inte så bra på det. Samtidigt så måste man ju kolla om adressen har gett upp (perm. failure). Några tips?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-19, 12:48 #2
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Advanced Email Verifier är ett bra program, kostar dock 86.97 EUR.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-19, 17:23 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Verkar som den bara gör vanligt SMTP connect och verifierar adressen. Det klarar jag av själv.

Men med hur många mailservrar kan man göra det? Fungerar det med Hotmail ? (kanske borde starta en annan tråd men testar här)
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-19, 17:57 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Ja, och det är det enda bra jag har att säga om Hotmail. Värre är det med andra stora epostleverantörer såsom Spray.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-20, 16:43 #5
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Originally posted by studiox@Dec 19 2005, 18:23
Verkar som den bara gör vanligt SMTP connect och verifierar adressen. Det klarar jag av själv.

Men med hur många mailservrar kan man göra det? Fungerar det med Hotmail ? (kanske borde starta en annan tråd men testar här)
Jasså, jag har för mig att den kollar om kontot verkligen finns där. Mailen kan ju studsa av många anledningar, vore dumt att plocka bort dom för en sån sak. Kan bero på mailservern eller att deras mailbox är full osv.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-20, 17:11 #6
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@Dec 19 2005, 18:57
Ja, och det är det enda bra jag har att säga om Hotmail. Värre är det med andra stora epostleverantörer såsom Spray.
Att det går att verifiera om adressen finns utan att skicka mail, upplever inte jag iallafall som bra. Då skulle spammare kunna kolla ifall mitt konto finns och sen "veta" att adressen finns. Jag vill helst att mina spammare slipper sånt.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-20, 23:39 #7
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Jag kör epost med aktiveringslänk på en av mina sajter. Det är förvånansvärt hur många som inte kan stava till sin egna epostadress. Därför implementerade jag ett sådant här test för att kunna stoppa de flesta felskrivningarna redan innan användarkontona registrerats. Jag var tvungen att avskaffa testet då det ibland inte gick igenom trots att epostadressen var korrekt. Då var det bara att be användaren att försöka igen vilket är ett irritationsmoment för båda parter.

Trots att t.ex. Hotmail har runt 4-6 MX-records kunde mitt test gå fel ibland då epostadressen var korrekt. Nuförtiden kör jag endast test på domännamnet (att det finns och att minst ett MX-record existerar).
Oläst 2005-12-21, 08:45 #8
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@Dec 21 2005, 00:39
Jag kör epost med aktiveringslänk på en av mina sajter. Det är förvånansvärt hur många som inte kan stava till sin egna epostadress. Därför implementerade jag ett sådant här test för att kunna stoppa de flesta felskrivningarna redan innan användarkontona registrerats. Jag var tvungen att avskaffa testet då det ibland inte gick igenom trots att epostadressen var korrekt. Då var det bara att be användaren att försöka igen vilket är ett irritationsmoment för båda parter.

Trots att t.ex. Hotmail har runt 4-6 MX-records kunde mitt test gå fel ibland då epostadressen var korrekt. Nuförtiden kör jag endast test på domännamnet (att det finns och att minst ett MX-record existerar).
Hmm, varför måste ett MX record existera? Jag menar, om du har en host foo.bar.example.com och uppger adressen [email protected] så måste det inte finnas någon MX för den. Mail kommer levereras till hosten direkt.

Vidare, visst kan man felstava sin adress. Men då är det bara att ha två fält där man matar in adressen två gånger. Då måste man stava fel 2 ggr.

/Z
Oläst 2005-12-21, 09:42 #9
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Jag tog för givet att det inte behövs MX-records (det måste ju ha funnits en tid utan) men fick höra av en kille jag litar till 100% på att dessa måste finnas. Det tyckte jag lät konstigt men kör nu på det utan klagomål. Fast å andra sidan brukar tyvärr inte mina användare på den sajten klaga/skicka felrapport när något är fel.
Oläst 2005-12-21, 09:53 #10
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@Dec 21 2005, 10:42
Jag tog för givet att det inte behövs MX-records (det måste ju ha funnits en tid utan) men fick höra av en kille jag litar till 100% på att dessa måste finnas. Det tyckte jag lät konstigt men kör nu på det utan klagomål. Fast å andra sidan brukar tyvärr inte mina användare på den sajten klaga/skicka felrapport när något är fel.
Alltså, majoriteten av internetanvändare har en "vanlig" "mail provider". Dessa har "vanligtvis" en MX. Men faktum kvarstår att man inte MÅSTE ha en MX för att kunna ta emot e-post. Det är då upp till dig om du vill kasta bort dessa "ovanliga" användare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017