Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

dmoz...funkar det?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-11, 16:24 #11
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Mina råd som redaktör på Dmoz är att du noga undersöker var din sajt passar in. Sök efter konkurrenterna och se var de listas - Anmäl sen din url där. Läs de kategoribeskrivningar och anmälningsinstruktioner som finns ibland kring hur din egen beskrivning av sajten ska formuleras osv. Räkna med att det kan ta allt från 1 timma till 3 månader innan din sajt listas. Har din sajt inte listats på flera veckor, skicka ett meddelande till ansvarig redaktör via Dmoz-interfacet.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-11, 17:19 #12
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Är man intresserad kan man själv hjälpa dmoz med att lägga till sajter. Det brukar vara det snabbaste sättet att få sin sajt inlagd på dmoz men kräver förstås att man är lite intresserad av ämnet och kan hålla sig opartisk.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-11, 19:56 #13
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Har för mig att vå vän här på forumet "JW" har skrivit nåt om smarta tips för att komma med snabbare i dmoz...

om han läser det här så kan han kanske kommentera...
Hmm.

Följ riktlinjerna

Objektiv beskrivning, ren titel, rätt kategori

Det ska vara lätt för editorn att se att den är ok och godkänna. Annars kanske den "läggs åt sidan för att senare någon gång ändras på".

Se till att du har mycket unikt innehåll på sidan. En pokersida med bara affiliates lär inte godkännas medans en med 50 unika artiklar och en massa info har mycket större schans. Även om det är lång väntetid så submitta inte förrän sidan är klar, ge ett bra intryck till editorn.

Nu är det så att förmodligen är de kanske 100 gånger lättare att komma med på den svenska delen än på den engelska.

Annars kan man ju alltid pröva att bli editor själv och genom att göra en massa jobb och även ta in sin egen sida, men det är nog inte helt lätt.

Jag har även fått följande intressanta svar inskickat till min seo faq:

Citat:
There is a proven way of getting your site listed faster, if the site has got some kind of connection to a local area (county/town). If so you can submit it to the local area section (county town) and then after getting listed use the change form to apply a change to the main directory.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-11, 21:36 #14
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
There is a proven way of getting your site listed faster, if the site has got some kind of connection to a local area (county/town). If so you can submit it to the local area section (county town) and then after getting listed use the change form to apply a change to the main directory.
Det var just det jag tyckte mig ha läst på din webbsida.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 17:50 #15
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
Redaktörerna ser till kvalitet endast.
Tillför den kategorin (katalogen) ett mervärde så kommer den med.
Detta även om just inte den kategorin du anmält till har någon redaktör.
Då tar "meta" redaktörerna över som har större befogenheter och editerar hierarkiskt högre upp i strukturen.

Men, kvalitet är tydligen inte allt eftersom det finns viss mått av konkurrent filtrering.
T ex har kategorin /marknadsföring en redaktör från APSIS som vägrar registrera SEO Logik's hemsida.
Kan inte förstå hur en sådan redaktör får vara kvar!

Registrera i RÄTT kategori, RÄTT titel, Beskrivning som beskriver hemsidan (inte företaget) så går det normalt sätt bra.
Om inte, vänta 6 månader och registrera i /regional och din kommun/stad där det är enklare att komma med.

Glöm inte att man får ha 2 registreringar.
1 i /svenska och 1 i Regionalt.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 22:10 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Det kan tyvärr ta evigheter att bli listad i dmoz. Jag har en webshop som legat och väntat i över fyra månader nu. Jag har haft kontakt med redaktören för min kategori. Han är jätte trevlig. Men det går inte fort och han kan inte svara på när vår webshop kommer att listas. Däremot så fick jag veta att beskrivningen var ok och att webshoppen skulle komma med... När det blir vår tur. Förmodligen så följer han väl reglerna väldigt noga. Han vet att webshoppen finns och han tycker att den är värd att ta med, men det hjälper inte
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 22:15 #17
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Fast det där låter väldigt märkligt... Om han nu tagit sig tid att granska beskrvningen och säger att webbshopen ska med så kunde han ju lika gärna trycka på publicera-knappen också... Verkar mycket märkligt att dra ut på det så. För nån turordningsbegränsning finns det inte i den bemärkelsen. Däremot tar det ju förstås tid innan alla som använder dmoz register har de uppdaterade länkarna.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 08:27 #18
Simples avatar
Simple Simple är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Simple Simple är inte uppkopplad
Medlem
Simples avatar

Reg.datum: Aug 2005
Känner igen det Hans skriver om att komma med i Dmoz. Vi har väntat länge nu på att få komma med och jag vet att det finns redaktörer som kollat in på vår sida, men det är allt.
Simple är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 14:00 #19
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Lindahl@Dec 12 2005, 23:15
Fast det där låter väldigt märkligt... Om han nu tagit sig tid att granska beskrvningen och säger att webbshopen ska med så kunde han ju lika gärna trycka på publicera-knappen också... Verkar mycket märkligt att dra ut på det så. För nån turordningsbegränsning finns det inte i den bemärkelsen. Däremot tar det ju förstås tid innan alla som använder dmoz register har de uppdaterade länkarna.
Jo. Visst är det märkligt. Finns två teorier. Antingen så driver redaktören en egen webbshop i samma bransch och vill inte ta med fler konkurrenter. Eller så vill han inte "favorisera" vår site. Eftersom jag tog kontakt med honom så kanske han avsiktligen drar ut på det, eftersom det annars kan uppfattas som om han gav oss förtur. Det händer inte mycket i den kategorin annars, tyvärr. Jag kommenterade att det fanns en del webbshoppar listade där, som har lagt ner för länge sedan. De tog han bort samma dag. Det var en månad sedan nu och sedan dess har inga uppdateringar gjorts i "min" kategori. Flera konkurrenter till oss, som har både bra och seriösa webbshoppar, står inte heller listade…
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 14:23 #20
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Vissa kategorier är mer förvånande än andra. Verkar i alla fall som att vissa företag favoriseras kraftigt. Jag ansökte i alla fall igår, otroligt seriöst, om att bli redaktör. Ska bli kul att se vad som händer med den ansökan.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017