Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell för community

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-09, 14:18 #1
kalletwo kalletwo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
Nykomling

Hallå!

Behöver lite tips på vilket webbhotell jag ska hyra in mig hos, det som "behövs" är ungefär 30gb/mån (för att växa, 15-20 går egentligen också), så värst mycket utrymme behövs inte, kanske 100-200 mb. Sidan är ett community-liknande ställe (i php/musql) kan man säga, med forum, medlemmar som loggar in, och skriver till varandra osv. Det är m.a.o. ett par SQL-frågor på varje sida som sölar ner lite mer än en standard html-sida.

Vill gärna att det ska vara rätt okej fart på sidan. Just nu har jag ett webbhotell där stabiliteten varierar enormt... mot kvällen känns det ibland väldigt segt, orsaken kanske är att andra sidor på hotellet besöks ofta då? Tycker nämligen att min sida går snabbt andra tider på dan även om det då är 20-30 inloggade precis som på kvällen. Händer ibland att den är onåbar under kortare perioder, men stället jag hyrt in mig på var billigt så jag kanske inte ska räkna med så mycket mer

Jag har kikat runt lite på intressanta hotell som passar kraven, men sedan har jag ju ingen aning om snabbheten och uptime/stabiliteten, så jag hoppas på att ni kanske kan ge lite åsikter eller tipsa om andra hotell! Prisklassen jag kollar på är 100 kr/månad och lägre och helst undviker jag att binda mig 12 månader åt gången. Domän behöver inte ingå. Besökarna är från Sverige, server i Sverige borde nog vara bäst då.

Webbhosting.nu - http://webbhosting.nu/privat/storan.php
Det här var ju väldigt billigt och hade allt jag krävde, finns det nån hake? Någon som har testat och kan skriva nåt om snabbheten/uptime och sånt?

Webcows.se - http://www.webcows.se/index.php?opti...=43&Itemid=101
Här var det mycket som ingick verkar det som. Klarade mina krav också. Snabbhet/stabilitet, åsikter tack! De hade ju ett erbjudande med 3 extramånader också - lockande! Tyckte mig dock läsa här nånstans att servrarna var i nån skog i Östersund eller var det var, vilket var "söligare"?

PRQ.se - http://www.prq.se/ (Webbhosting)
Av någon anledning är jag intresserade av dessa också. Kanske inbillar jag mig att de är snabbare än de andra eftersom det verkar litet? Lite dyrare än de andra. Någon som testat? Verkar dock inte "ingå" så mycket krims krams, jag antar att man får fixa statistik och sånt själv?

Vill som sagt gärna höra vad ni som provat dessa har att säga, jättegärna länkar till sidor som använder dessa hotell.

Använder gzip-komprimering för att inte förbruka lika mycket bandbredd, brukar det finnas tillgängligt på de flesta hotell (samt dessa)?

Tack B)
kalletwo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-09, 14:43 #2
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Jag använde Datakultur tidigare för min community. Lite högre prisläge (160 / månad) men uppfyller i övrigt dina krav. Väldigt snabb server även när jag (det var nog mest jag..) belastade den med mycket besökare. Servrarna står i Malmö vill jag minnas.

De slog på mod_gzip när jag frågade om det gick och stabilitet och support höll toppklass!

Nackdel: Svindyr övertrafik (50.- / GB) men jag fick en lite bättre deal upp till 30GB iaf, det hade säkert gått att förhandla om mer om inte min site belastat servern såpass som den gjorde.

Numera har jag en colocationburk hos PRQ och det funkar superbra. Här får man sköta allt själv förstås men är man medveten om det så är det helt ok. Mini-co-location-paketet är otroligt billigt.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-09, 15:22 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

För runt 100 i månaden så finns det igentligen hur många som hellst, nästan alla webbhotell har paket som passar in på den prisklassen.

Men dock bör du kolla på trafik priset hos dom olika och se till att dom har bra lina.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-09, 16:41 #4

Bor man själv så högt upp i landet så lär det bli bättre, men neråt landet räkna 20-70ms emot Östersund. Men känns som att kapaciteten blir mycket dyrare och sämmre så högt upp pga man kommer så långt ifrån core näten.

Men för en vanlig webbhotell användare kanske det inte spelar så stor roll om företaget i sig är bra bara allt fungerar som det ska.

Har ingen erfarenhet själv av Webcows men krävs verkligen att man har bra el och feta UPS och disel på sådana ställen. Om elen skulle dött i centrala sthlm skulle det antagligen fixat så fort som går typ panik men i Östersund känns det som att det ses som att det fixas någon gång iframtiden.

Även många långa sträckor av fiber och förstärkare så känns som mycket mer kan gå fel och sönder.

Dock är det min tanke, webcows är ju kopplade via 2 ISP så känns inte som det skulle bli problem för dom mer än kanske lite seghet.
Oläst 2005-12-09, 18:28 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by patrikweb@Dec 9 2005, 17:41
Bor man själv så högt upp i landet så lär det bli bättre, men neråt landet räkna 20-70ms emot Östersund. Men känns som att kapaciteten blir mycket dyrare och sämmre så högt upp pga man kommer så långt ifrån core näten.
Men för en vanlig webbhotell användare kanske det inte spelar så stor roll om företaget i sig är bra bara allt fungerar som det ska.
Har ingen erfarenhet själv av Webcows men krävs verkligen att man har bra el och feta UPS och disel på sådana ställen. Om elen skulle dött i centrala sthlm skulle det antagligen fixat så fort som går typ panik men i Östersund känns det som att det ses som att det fixas någon gång iframtiden.
Det finns ju ett litet område som väl får anses höra till Stockholm som heter Kista... så det är nog ungefär samma risk oavsett var man finns. Dock finns de UPSer som klarar åtminstone 8 timmar och att strömavbrott varar längre än så är extremt ovanligt. Även om det hänt i framförallt södra delen av landet efter stormar och så i Kista efter kabelbrand.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-09, 19:23 #6

Centrala delar har ofta mycket fin el och kablar, hur längre från centrala delar man kommer där det finns många många meter kabel som är dragen luftburen etc så kan mycket hända och hur högre upp i landet känns det som infrastrukturen blir sämmre.

Hur länge en UPS klarar finns ingen begränsning för, beror på belastning och antal batteri pack. Men dock kör seriösa ställen egna generatorer för klara större avbrott.

Dock tror jag stormen drar med sig mycket nytta för man ser vad som är dåligt byggt och kräver bättre av även vilka som har bra infrastruktur.

Självklart kan allt hända överallt men derför man ska ha så man klarar av sådana avbrott.

Skulle dock vara intresant med statistik vilka områden/kommuner som har haft mer elavbrott än andra.
Oläst 2005-12-10, 11:56 #7
Nykomling

Nykomling

Hur ser man bäst om de har en bra lina? Är det att pinga som gäller? Funderade själv mest över om det kanske var bäst att se andras sidor in action på de respektive hotellen.

Tycker mig ha hört att skillnaden mellan 20ms och kanske 80ms när man bara surfar på sidan inte är så stor alls? Pingar i skrivande stund 25ms till mitt hotell, men det är väl kanske ingen större aktivitet nu, eller spelar det roll?

Det här med co-location har jag tyckt verkat intressant, men det betyder väl att jag måste köpa en speciell server för flera tusen? Ett annat alternativ på t ex PRQ är ju virtuell server, som verkar vara att man endast sköter om hela... allting, utan att behöva köpa en egen server? "500MHz CPU-kraft på en P4 Xeon, 96MB minne" som de erbjuder, är det bra/dåligt, tänkte om man i framtiden kanske skulle använda nåt sånt för community och nerladdning av små videoklipp.

Tack B)
kalletwo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-11, 19:25 #8
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
ping kan ge väldigt missvisande svar på grund av brandväggar, prioritering, ratelimiting, etc. Dessutom behöver ju hög latens inte betyda låg hastighet, och tvärtom.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 09:25 #9
Niclas Niclas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Niclas Niclas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
När jag testar att pinga domäner på 1) Loopia, 2) Oderland och 3) där jag hyr serverplats i USA så får jag bäst ping-tid på den sistnämnda... Så ping verkar ha väldigt lite med avstånd att göra.
Niclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 09:50 #10
Supermoderator

Supermoderator

Ping kan vara väldigt missvisande. Exempelvis Song prioriterar ned ping i sina nät till förmån för "riktig" trafik.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017