Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bandbredd, hur har dom råd?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-10, 22:21 #1
wolf wolf är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Nykomling

Kollade lite på mest besökta siterna i Sverige, att Aftonbladet var på första plats förvårar mig inte, men Lunarstorm är fortfarande tvåa (vilket för mig personligen är lite obegripligt, men jag är ju inte 15 längre så vad vet jag )

Men nåt jag funderade på var att AB har ju råd med vad som helst, dom har ett fett företag bakom sig, folk står i kö för att annonsera, dom vänder sig till alla målgrupper etc etc så dom får ju in cash så det täcker bandbredden många gånger om...

Men Lunarstorm? Det måste ju kosta gigantiska summor att driva den siten? Alla hundratusentals medlemmar, sökningar, bilder, texter etc. dom har ju i princip valt en av dom dyraste siterna till utformningen (dvs enormt mycket bilder, texter och nedladdningar)
att det sen är samma 'stammisar' som kommer gång efter gång är väl inte särskilt positivt, ur ett ekonomiskt perspektiv, dom få reklambanners som är lär dom väl antingen strunta i helt, eller alternativt ha klickat på för månader sen...

Populär site är det ju onekligen, men är den ekonomiskt en fullträff också?

Jag ser bara enorma kostnader, egna servers, bandbredd, gigantiskt arbete med att hålla igång och sen en målgrupp som på sin höjd har veckopeng...

Vad är era tankar om detta?
wolf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 22:25 #2
Nykomling

Nykomling

Ett annat exempel är väl den växande "communityn" Helgon.net - över 100.000 registerade medlemmar, och 3000-4000 online jämt, alla medlemmar får galleri där dom kan lägga upp bilder i massor, det finns gästböcker där folk skriver gigantiska mängder text etc - samma sak här - måste ju kosta en förmögenhet att betala bandbredden - och den enda reklam jag ser är för "stockholms katthem" (!)

Att folk gör siter som dom tycker är kul, är ju positivt liksom ideelt arbete - all heder åt sånt, men hur dom fixar bandbredden fattar jag inte... hade man inte detta "gissel" så skulle man ju själv tordas göra lite roliga siter bara för ens eget höga nöjesskull, men nu törs man ju inte för så fort siten skulle bli populär skulle man få en saltad räkning
Oläst 2004-01-11, 00:40 #3
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar

Reg.datum: Aug 2003
Ang. Lunarstorm sa kanske du bor kolla in priserna dom tar for annonser, dom ar ganska hoga om jag inte missminner mig, kolla lunarworks.

Mvh
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 03:28 #4
Nykomling

Nykomling

jo har man mycket besökare så tar man väl rimligen rätt mycket betalt för annonser (ungefär som tv 4)

men frågan kvarstår - finns ju siter som helgon.net, snuttis.com och allt vad dom heter - det vimlar av communities med 100 000'tals registrerade medlemmar.

jag begriper inte hur dom har råd. dom flesta har ju dessutom funnits i flera år.
Oläst 2004-01-11, 05:36 #5
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Men Lunarstorm har ju en del tjänster runt omkring. Man kan ju "köpa" LunarPRO genom att skicka ett SMS (kostar 10kr) varje månad. Har de inte nåt annat för mobilerna också?
Lite fusk att ha mobiltjänster på en site som Lunar med den målgrupp de har. På det sättet har de sett till att "komma åt" föräldrarnas pengar eftersom det (ofta) kan vara de som fyller på de ständigt tomma kontantkorten...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 13:39 #6
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Om jag inte är fel ute så har väl Lunarstorm egna mobilkontantkort numera, bör ju inbringa en hel del pengar med tanke på hur mycket ungdomar i den åldern pratar i mobil idag.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 16:15 #7
Nykomling

Nykomling

jo det stämmer att dom har ett eget kontantkort, men det kontantkortet bör ju inte kunna konkurrera med dom stora jättarna comviq, telia och vodaphone.

mtv har ju också eget kontantkort som dels har bra distribution, säljs på alla pressybyrån och 7-11 t ex och det görs reklam för på mtv vilket når en jäkla massa människor.

men visst, klart lunarstorm får en och annan krona genom sånt. men jag begriper ändå inte hur alla communities har råd.
Oläst 2004-01-11, 16:39 #8
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Vrål Kontantkort, som tjänsten heter. Är en virtuell operatör. Dvs använder en annan operatörs GSM nät. Exempelvis Telia. Är dock inte säker på vad Vrål ligger på?

Sett till antal sidvisningar så är LunarStorm, utan tvekan, sveriges största site i alla kategorier enligt Kommitten för Internetannonsering(KIA) med 826 miljoner sidvisningar December 2003. Skulle varje sida vara 20 kilobyte(väldigt lågt) i snitt blir det ca 16 Terabyte(16000 GB).

Lunarstorm gjorde även om sin site för några månader sedan med betydligt lättare HTML än förut. Jag ser det som tufft att starta ett sådant projekt med trafik&prestanda problem(stora databaser) och som du säger inte direkt någon köpstark målgrupp. Men dom verkar ju leva och må bra. Tror mycket beror på just mobiltjänsterna ...
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 19:06 #9
Hakeem Hakeem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Hakeem Hakeem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Silon@Jan 11 2004, 14:39
som du säger inte direkt någon köpstark målgrupp. Men dom verkar ju leva och må bra. Tror mycket beror på just mobiltjänsterna ...
Ungdomar ÄR en stark målgrupp, där kommer pengarna antingen direkt från föräldrarna eller barn respektive studiebidragen som ungdomarna livligt spenderar upp till sista kronan på alla möjliga saker det är even en målgrupp som inte är rädd att spendera sina pengar över internet så att det inte är en köpstark grupp förstår jag inte överhuvudtaget att vissa säger.

Nu är denna topic ganska kul eftersom jag äger en liknande community som ni beskriver fast med en internationell inriktning och jag kan lugnt säga att personerna som köper guld(extra tillägstjänst) av oss ger oss mycket mer pengar än vad vi förlorar på bandbredd och underhållande av servrar. Sedan gäller det iofs att hitta smarta och VÄLDIGT billiga lösningar med hosting och det har vi gjort med råge. Lagerutrymme på bilder som vi förvisso komprimerar kräver inte så mycket, det tar väldigt mycket för att fylla 1 gb med text och bild-data , Så visst har vi råd

sidan är webscutest.com om någon undrar
Hakeem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 20:05 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Jag är inte säker på att Lunarstorm går med vinst, för nåt eller några år sedan läsa jag nånstanns (DI tror jag) att förlusten var mångmiljonbelopp och de som stod för riskkapitalet började tröttna.

Ett exempel är WN, just nu är vi inte så många aktiva medlemmar men lyckades ändå ladda 134 519 page views under 1 månad räknat till igår så mängder med visningar blir det på en site med många sidor.

Min gissning är att LS har en 100 mbit lina ut och iom det inte är så beroende av flukterade bandbreddskostnader.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017