FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En annan fundering är om man ska köra ext3 eller ReiserFS?
Tittar man på: http://www.namesys.com/benchmarks/v4marks.html ....så är ReiserFS nästan 4 ggr snabbare att skapa en fil och 2 ggr snabbare att läsa än ext3. På: http://www.gurulabs.com/goodies/ext3_vs_reiserfs-3.php är ext3 snabbare än ReiserFS. Vågar man köra ReiserFS4 tror du? Kan det finnas risker? Kör du ext2 eller ext3 i /tmp ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
|
Nu tycker jag att jag har fått häng på filsystem. Antingen tar man risken att köra ReiserFS4 eller så kör man ext3 i write-back mode. Att köra ReiserFS3.6 verkar meningslöst
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||
|
|||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att montera /usr ro är för att förhindra intrång. Känns onödigt att skapa ett shellkonto bara för FTPns skull. För övrigt hänger jag inte med i resonemanget. På min nästa server som jag inte tänker dela med andra kommer jag inte ens ha FTP-server på. Enda portet som kommer vara öppen utifrån kommer vara port 80 som leder till en chroot:ad Apache. Filöverföring etc. kommer jag sköta över SSH på en port som endast släpper igenom trafik från vissa IP-adresser. Nu är jag inte så hemma på hur filsystem fungerar, men de flesta filsystem använder en lista med filnamn på alla filer som ligger i en katalog. Reiserfs använder en balanserad träd-algoritm vilket gör att det är lika snabbt att läsa en fil som ligger i en katalog med 3 filer som en fil som ligger i en katalog med 1.000.000 filer. Ext2, liksom alla andra filsystem jag känner till, fungerar så att antalet filer i en katalog ökar accesstiden exponensiellt. Reiserfs4 kom med första gången i vaniljsåsen av Linux förra fredagen. Visst har Reiserfs4 för sig varit stabilt bra länge och många har t.om. använt det till Linux sedan lång tid tillbaka, men det är inte föränn det kommer med i vanilj-utgåvan av Linux som en bred skara börjar använda filsystemet. Nästa gång jag flyttar över innehållet på mina diskar i min arbetsstation kommer jag alla gånger välja resierfs4, men att köra det på en produktionsserver låter lite väl tidigt. Om ett halvår är det nog moget. Reserfs4 ger främst bättre prestanda när man skriver till disken eftersom datat slipper skrivas två gånger (som det gör i de flesta journalförande filsystemen). Intressant och aktuell intervju med Hans Reisen |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
ReiserFS3.6 är ju bara bra om det är många filer i en katalog, annars så är ju ext3 inte så mycket sämre, kanske något.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
kullervo, jag ger mig! Har studerat hela gårdagen och har lurat på det:
Eftersom några databaser innhåller många tabeller (50 000) och eftersom varje tabell sparas som en fil så kommer det inte fungerar med ext3, då ext3 hanterar många filer i samma katalog mkt dåligt. Därför valde jag att köra reiserfs på /var och /tmp Vad tror du? /tmp 512MB reiserfs rw,nosuid,nodev / 512MB ext3 data=journal,defaults /var 25GB reiserfs rw,nosuid,nodev /usr 5GB reiserfs ro,nodev /home 3GB reiserfs rw,nosuid,nodev |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
50.000 tabeller i en databas? Omg! Det låter som att du borde se över din databasstruktur. Två tabeller bör i regel inte innehålla samma typ av data. Vore intressant att höra hur strukturen ser ut om du är säker på din sak.
Vet inte om det är du som valt det eller bara glömt bort det, men /tmp bör monteras noexec. Om en obehörig kommer in i systemet så har han åtminstonde skrivrättigheter i /tmp vilket gör att han i första han testar att lägga sina verktyg där för att sedan köra dem. Sen var det det här med noatime som du inte nämnt något om. Jag tycker det är lagom att ha noatime på allt utom root och /usr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Citat:
Update: /tmp 512MB reiserfs rw,nosuid,nodev,noexec,noatime / 512MB ext3 data=journal,defaults /var 25GB reiserfs rw,nosuid,nodev,noatime /usr 5GB ext3 data=journal,ro,nodev /home 3GB reiserfs rw,nosuid,nodev,noatime |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|