FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det bara jag som tycker att allt handlar om vad Google gör och hur man ska göra för att vara till lags för Google för att ens sajt ska falla i nåder på nätet nu för tiden? Var på biblioteket idag och hittade en relativt tjock bok som bara handlar om hur man fjäskar för Google och får hög pagerank. Google håller på att bli ett nytt Microsoft fast på nätet. Alla verkar vara besatta av pagerank och anpassar sina sajter för att bli uppskattade av bots. Gör inte det vår tillvaro på nätet mindre dynamisk? Google ska tydligen nu också bygga våra sitemaps, snart bygger de väl automatiskt innehållet också.... Eller också är det bara jag som är en surgubbe...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller väl till viss del med dig... Men än så länge tycker jag inte att Google använder sin dominans på ett negativt sätt, som MS gjort. Att anmäla sin sitemap ger inte en bättre PageRank, det är bara till för att spindlar ska kunna läsa ens sida lättare. Men har man sitt länksystem utan javascript som spindlar inte kan följa, så är det ingen större mening att anmäla sin sitemap hos Google.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo, jag har bara en creepy känsla vad gäller google och alla nya produkter de håller på att lansera. Folk använder uttrycket "googla" när de söker efter något och det visar ju vilken extrem marknadsposition de har. Man vill ju att nätet ska vara en fri republik och inte centraliserat till vissa maktkällor... herregud jag låter som en kommunist
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Visst använder de sin dominerande ställning för att få den inlåsningseffekt som MS så ofta anklagas för.
Att de inte har samma ställning som MS beror ju enbart på att konkurrerande sökmotorer fortfarande finns och trots allt har en marknadsandel mellan 20-50%. Vi har ju en del rapporter hur de bl.a ensidigt och utan en chans för den drabbade att försvara sig hanterar "överträdelser" av Adsense. Sedan alla tjänster de hela tiden lägger till. Google Base som tydligen är på gång. Fast å andra sidan varför skulle de som kommersiellt vinstdrivande företag inte försöka knyta användare så hårt de kan till sig? Sedan kan man ju alltid diskutera om de inte redan använder sin dominans på ett negativt sätt, när de exempelvis censurerar sökning i Kina , för att inte stöta sig med regimen (jag vet att andra gör så också) Men sitemap, tja vad det bakomliggande syftet med den egentligen är undrar jag över. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|