Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad lär man sig i skolan egentligen?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-18, 16:50 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Går just nu andra året på gymnasiet. På sistone (började väl egentligen redan i nian) har jag blivit rejält skoltrött. Jag är rejält trött på att behöva gå upp tidigt för att åka till skolan. Ännu tröttare på alla läxor man får om diverse saker. Men det som nog tar priset är hur mycket skit man egentligen får lära sig i skolan.

Ta till exempel matten, vad är det egentligen man får lära sig nu? Just nu håller vi på och kämpar oss med hur man räknar ut vinkeln på olika saker - till vilken nytta?? Sedan, ta svenska t.ex. Där får vi lära oss massa skit om Hamlet. Jag har nog missuppfattat det hela med svensklektionerna, men är det inte meningen att man ska lära sig SVENSKA? Jösses, borde man inte undervisa mer om grammatik med mera då flera, inte minst i min klass, har svårt att skriva på ett vettigt sätt?

I det hela har jag märkt att jag (ink. de flesta) enbart pluggar inför proven och efter proven glömmer man av allt. Är det detta som menas med att lära sig saker? Är det bara jag som tycker att man lär sig en jäkla massa skit i skolan nu för tiden? Är det likadant på högskolorna också, eller blir det bättre med tiden? Är det ens värt att satsa på att plugga vidare eller ska man t.ex. börja jobba direkt efter gymnasiet istället?

Känns som man skulle kunna korta ned hela skoltiden rejält, känns ju inte direkt motiverande att mala på med samma ämnen om och om igen. Finns det inga mer intressantare ämnen man skulle kunna ha istället? Ekonomi, entreprenörskap, mer lära om ergonomi, äta rätt eller vad som helst skulle man väl kunna undervisa istället?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 16:53 #2
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
Ditt inlägg är inom samma kategori som en 14-åring som undrar varför hon inte får vara ute till 04 fast att hon tror sig veta att det inte kommer hända henne nånting.

Att inte klara enkel mattematik som t.ex att förstå vinklar ger en väldigt begränsad insyn i logik och vetande, vill du för alltid ha ett barns förståelse?

Ta det inte så hårt som det låter, men du är helt ute och cyklar.
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 16:56 #3
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by AndersE@Oct 18 2005, 15:53
Att inte klara enkel mattematik som t.ex att förstå vinklar ger en väldigt begränsad insyn i logik och vetande, vill du för alltid ha ett barns förståelse?
Förklara nu så att ett barn skulle förstå dig. Vad har jag för nytta att kunna räkna ut vinklar?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 16:59 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Man kan kort svara på din fråga, det man lär sig i skolan är att ta stora lån från CSN som du sedan förmodligen kommer få betala av större delen av livet
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:02 #5
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
I många fall är det inte den specifika saken som är viktig, utan att lära dig använda knoppen på halsen.
Om du endast skulle lära dig det du behövde för ditt arbete skulle du hela din uppfostran lära dig endast en sak och sedan inte ha någon valfrihet.
Ditt fokuserade sinne skulle aldrig göra uppgiften lika bra som någon som utvecklats intellektuellt genom att utsätta sig för många olika slags uppgifter.
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:03 #6
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Citat:
Är det bara jag som tycker att man lär sig en jäkla massa skit i skolan nu för tiden?
Hmm. Vad har du för referensramar där?
Fråga dina lärare varför du ska lära dig olika saker, det ska ha ingått i deras utbildning att veta varför du ska lära dig det. Förvänta dig inte guld och gröna skogar bara, vissa saker är bara bra att kunna. Det kanske tar några år att inse sen varför man lärde sig det, men det är nästan aldrig i onödan.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:11 #7
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by AndersE@Oct 18 2005, 16:02
I många fall är det inte den specifika saken som är viktig, utan att lära dig använda knoppen på halsen.
Om du endast skulle lära dig det du behövde för ditt arbete skulle du hela din uppfostran lära dig endast en sak och sedan inte ha någon valfrihet.
Ditt fokuserade sinne skulle aldrig göra uppgiften lika bra som någon som utvecklats intellektuellt genom att utsätta sig för många olika slags uppgifter.
Hoppas du förstår själv hur du låter?

Blir t.ex. en läkare bättre på att operera patienter bara för att han har lärt sig räkna ut vinklar? Hmm... Kanske, helt plötsligt under hjärt-operationen kanske han får för sig att räkna ut vinkeln mellan vänstra foten och högerarmen...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:18 #8
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Kan både hålla med om det du skriver och samtidigt tycka att du har fel. Läste själv natur på gymnasiet och sedan till civilingenjör på Chalmers, så vet du lite bakgrunden till mina tankar. Har inte så mycket erfarenhet av icke-tekniska utbildningar...

Bara för att kommentera några grejer:
Matten. Ja, vinklar i traditionell betydelse har man inte så mycket nytta av att kunna räkna på i livet, men däremot kan man ha stor nytta av att kunna sinus, cosinus m.fl, det används till otroligt mycket mer saker än att bara räkna ut vinkeln mellan två linjer. Om du pluggar vidare kommer du märka detta, och ångra att du inte lärde dig det bättre... Så är det med den mesta matten på gymnasiet. Man får inte lära sig alla de fina tillämpningsområdena som gör det hela roligt. De får en istället att tro att matte är att räkna tråkiga tal. Men så är det inte. Vem kunde på gymnasiet tro att man har nytta av att räkna på vinklar när man vill ta reda på hur en puls i en optisk fiber påverkas av kabellängden?
Och så svenskan... Håller med om att man borde lära sig skriva bra svenska istället. Varför inte kalla ämnet för litteraturhistoria när det är det det är? Med tanke på hur många unga skriver så behövs det verkligen mer svenskaundervisning. Men å andra sidan, varför lär sig inte ungarna det på högstadiet? Svenskaundervisning ska inte behövas på gymnasiet, man ska ha lärt sig det man behöver efter högstadiet. Det är skolans största problem idag. Anpassning efter den sämste. Ingen får vara bättre än nån annan, alla ska vara lika dåliga.
Plugga inför proven har folk gjort i alla tider, så är det på högskolan också. Faktum är att man ofta på högskolan också känner att man får lära sig en massa meningslös skit. Men sen när du närmar dig sista året, och läser de mest avancerade, forskningsnära kurserna (som sagt, grundar detta på min egen utbildning, då var det så...) och det är först då som man märker att det man läst faktiskt är användbart. Det är bara synd att det är 7 år senare man ska upptäcka det. Då har man ju redan hunnit glömma allt...
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:27 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag håller med på ett sätt.

Att lära ut entreprenörskap och ekonomi borde vara lika viktigt som matte och svenska.

Å andra sidan tycker jag att det är upp till en själv vad man får ut av skolan. Det är ens eget ansvar att lära sig saker och ta till sig det.

Gymnasiet handlar just om detta; ansvar, kritiskt tänkande, allmänbildning, samarbetsförmåga. Ämnena är mest ett sätt att uppnå dessa kunskaper.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 17:55 #10
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Har snarlik bakgrund som Lindahl med naturtekniskt program på gymnasiet och civilingenjörsstudier på tekniska universitetet i Luleå.

Håller i stort med det Lindahl skriver, däremot tycker jag det är ganska ointressant huruvida man kallar svensk-undervisning för Svenska eller litteraturhistoria. Tanken är väl just att svenska-kurserna på högstadiet/gymnasiet ska omfatta det som eleven är i behov av samtidigt som de specificerade delarna vilka läroplanen omfattar, t.ex. en viss mängd litteraturhistoria för att ge en viss allmänbildning.

Problemet på både högstadiet och gymnasiet är ju ofta att eleverna i en klass kan variera i kunskapsnivå otroligt mycket men samtidigt ska undervisningen vara generell och densamma för "alla". Olika A- och B-nivåer på kurserna har väl tanken att försöka anpassa nivån något bättre.

Personligen skulle jag förmodligen sagt samma sak som dig om jag varit tvingad att sitta och lära mig svenska och grammatik i all oändlighet. Även om litteraturhistorian inte var jätteintressant så skadar det inte att få viss allmänbildning påtvingad sig eftersom det är något jag aldrig i dagsläget skulle sätta mig och läsa enbart i bildande syfte.

I grundskolan lär man sig de grundläggande bitarna för att bygga vidare mer specifikt i de olika programmen/inriktningarna på gymnasiet. Numera är ju dock gymnasiet snarare ett givet val och innebär att en del av grundutbildningen även flyttats över dit.

Läser man studieförberedande program (natur/teknisk/samhälls mfl) på gymnasiet omfattar också de programmen grundläggande kunskaper som behövs för vidarestudier på högskola/universitet.

Läser man istället yrkesförberedande program (el/fordon mfl) på gymnasiet får man som namnet indikerar lära sig mer direkt tillämpbara kunskaper.

Nu vet jag ju inte exakt vad du har haft för tankar för framtiden men anledningen till att du får lära dig beräkna vinklar beror förmodligen på att det är något du kommer ha nytta av vid framtida studier. I dagsläget kanske det ser ut som om det är kunskaper för vinklar på pyramider, trianglar och vad nu må vara men egentligen kan det t.ex. handla om att du i framtiden behöver förstå sammanhanget för vinkelberäkningar för att du ska ha möjlighet att sätta samman formler för hur ljus-skuggorna ska fladdra i ett 3D-spel om en spelare springer förbi ett "levande ljus" på ett naturtroget sätt. Nu är kanske inte din tanke att du ska bli spel-programmerare och skapa nästa generations Quake-spel men det var som du säkert förstår bara ett exempel på tillämpning av kunskaperna som kan vara absolut nödvändiga för skapande på den nivån.

Har man alltså, som jag, läst studieförberedande program på gymnasiet så kommer de yrkesförberedande delarna först när man läser på högskola/universitet. Med det i tanken är det givet att man känner att det man lär sig är mer tillämpbart i arbetslivet/verkligheten men självklart finns det fortfarande olika nivåer på kurserna där som är förberedande inför kurser på högre nivå.

Inte förrän du är ute i arbetslivet kommer du förmodligen känna att "skiten du lärt dig" är användbar, men det är ju också som förberedelse inför arbetslivet du studerat alla de åren...

Citat:
Originally posted by ztream@Oct 18 2005, 17:27
Att lära ut entreprenörskap och ekonomi borde vara lika viktigt som matte och svenska.
Entreprenörsskap och ekonomi är väl bitar man får lära sig om man läser t.ex. samhällsprogrammet på gymnasiet? Andra gymnasieprogram som t.ex. naturtekniskt program är ju något som har en annan inriktning. Känner man sedan själv att man vill egen företagare så ligger det ju inga hinder i det eftersom det är saker man kan läsa in sig på själv. Det är väl också WN ett tydligt exempel på. Tror inte ens hälften av alla egenföretagare här har läst samhälls? Jag kan ju dock ha fel...
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017