Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

”Google hjälper terrorister”

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-15, 19:22 #1
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Google hjälper terrorister att slå till mot fattiga länder, det hävdar Indiens president Abdul Kalam.
Nu vill han ha strängare lagar mot utlämnande satellitbilder.

Källa: Aftonbladet
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 19:25 #2
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Fördelarna uppväger nackdelarna med eventuellt missbruk, sade Googles talesman Catherine Betts i augusti, uppger USA Today.
Jag undrar vad det är för fördelar som väger upp mot att eventuellt terrorister använder informationen för att mörda människor eller förstöra viktiga samhällsfunktioner?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 20:16 #3
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tycker det bara är larvigt, man kan inte stoppa allt som skulle vara användbart för terrorister. USA inför så mycket regler för att skydda sig mot terrorister, dock har de vapenlagar som gör att tiotusentals blir ihjälskjutna varje år. Mer än terroristerna någonsin kommer att döda.

Detta börjar bara bli larvigt.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 20:23 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

Citat:
Originally posted by ric@Oct 15 2005, 19:25
Citat:
Fördelarna uppväger nackdelarna med eventuellt missbruk, sade Googles talesman Catherine Betts i augusti, uppger USA Today.
Jag undrar vad det är för fördelar som väger upp mot att eventuellt terrorister använder informationen för att mörda människor eller förstöra viktiga samhällsfunktioner?
Och vad finns det för information som man avslöjar? Det känns lixom som folk hur som helst vet var vita huset eller riksdagshuset finns oavsett googles kartor eller inte.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 20:53 #5
rics avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av ric
Citat:

Och vad finns det för information som man avslöjar? Det känns lixom som folk hur som helst vet var vita huset eller riksdagshuset finns oavsett googles kartor eller inte.

Finns säkert information/detaljer som kan vara strategiskt viktiga vid en attack, inte just var vitahuset eller militärområden befinner utan hur terrängen med diverse objekt ser ut och förhåller sig till varandra.

Men det var inte det jag reagerade på utan det Googles talesman sa, att "fördelarna uppväger nackdelarna med eventuellt missbruk".
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 21:19 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Sjävklart finns det mer nytta för tjänsten än nackdel. Ska dom börja ta bort delar så förstörs snart hela meningen med den, dock som jag fattade det så har dom tagit bort delar från USA. Så tycker det är fel att dom tar bort vissa delar för vissa, och sedan tror jag inte att "terrorister" letar random mål via goolge. Vill dom ha reda på hur något mål ser ut kan dom ändå få reda på det på annat vis.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-15, 21:53 #7

Citat:
Originally posted by ric@Oct 15 2005, 20:53

Finns säkert information/detaljer som kan vara strategiskt viktiga vid en attack, inte just var vitahuset eller militärområden befinner utan hur terrängen med diverse objekt ser ut och förhåller sig till varandra.
Men det var inte det jag reagerade på utan det Googles talesman sa, att "fördelarna uppväger nackdelarna med eventuellt missbruk".
Finns säkert? Det som är säkert är att man lätt kan få reda på allt det som google avslöjar på annat håll utan problem. Tjänsten går inte att missbruka.
Oläst 2005-10-15, 21:57 #8

Citat:
Originally posted by patrikweb@Oct 15 2005, 21:19
Sjävklart finns det mer nytta för tjänsten än nackdel. Ska dom börja ta bort delar så förstörs snart hela meningen med den, dock som jag fattade det så har dom tagit bort delar från USA. Så tycker det är fel att dom tar bort vissa delar för vissa, och sedan tror jag inte att "terrorister" letar random mål via goolge. Vill dom ha reda på hur något mål ser ut kan dom ändå få reda på det på annat vis.
Nu var det några månader sedan jag kollade senast men jag har för mig man retusherat hela taket på vita huset. Otroligt löjligt. Kvaliten på washingtonkartan är ändå så låg se de få vit gröna pixlarna som retusherades ändå inte avslöjar nånting. Och skulle man så gärna vilja se dessa retusherade pixlar så finns orginalbilden att beskåda på digitalglobes hemsida utan censur. Kartorna har helt enkelt för dålig kvalitet för att ställa till nån skada.
Oläst 2005-10-15, 22:06 #9

http://maps.google.com/maps?q=washington+d...11711&t=k&hl=en

http://www.digitalglobe.com/images/qb/wash...y24_2004_dg.jpg

Och vill man ha en ännu närmare bild är det bara boka en flygresa till washington. Inflygningen till flygplatsen går nästan rakt över vita huset på bara några hundra meters höjd.
Oläst 2005-10-16, 14:59 #10

Citat:
Originally posted by robertsson@Oct 15 2005, 22:06
http://maps.google.com/maps?q=washington+d...11711&t=k&hl=en
http://www.digitalglobe.com/images/qb/wash...y24_2004_dg.jpg
Och vill man ha en ännu närmare bild är det bara boka en flygresa till washington. Inflygningen till flygplatsen går nästan rakt över vita huset på bara några hundra meters höjd.
Vem vill åka dit endast för att få se det, att dom laggt turen ovanför precis är väl för att dom väntar på att någon ska spränga planet ovanför precis.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017