FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet av 2 sidor som snor exakt samma innehåll från några hemsidor.
De har inte rättigheter på den information som de rippar av dessa hemsidor men bedriver det hela i kommersiellt syfte. Nu funderar jag på att i min tur rippa dessa 2 sidor....Är det olagligt? Då de inte har rättigheter till information och inte copyright så bör det väl vara ok? Eller? D.v.s. Sida A snor innehåll från sida B. Då vill jag i min tur sno informationen från Sida A. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej.
Det skulle innebära att upphovsrätten slutar gälla när den passerat en part som tillförskansat sig verket utan rättigheter. Vilket skulle leda till att om du laddar ner en mp3:a på nätet som jag sedan snor av dig så äger jag rätten till den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror på innehållet på nämnda sidor uppnår verkshöjd och därmed är skyddat. I så fall gäller vad ztream sa.
![]()
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vad jag menar är, kan aktör A stämma mig för att jag hämtar hem information som dom i sin tur snott från aktör B ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Om A bryter mot lagen och stjäler skyddat material så tror jag inte de har mycket att säga till om.
Däremot kan B med stor sannolikhet stämma dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Den risken får jag leva med. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad skule dom säga, du din J*vel du snodde våran sida vi snott från någon annan? :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Det beror på vilken typ av information det gäller. Jag publicerar t.ex. upphovsrättsskyddat material på min sida genom att publicera rss-flöden som tidningar skickar ut i en form som antagligen inte var tänkt men jag har inte fått nån bassning ännu...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Haghjoo.
Jag vet inte vad du och en del andra håller på med.. I tråden "kopiera länkar" vad det samma drabbel som du håller på med nu. Det enda du och andra "småtjuvar" uppnår med detta att kopiera-stjäla-låna andras matrial är bara en massa ovänner i branchen. Ska du inte jobba i denna branchen i många trevliga år med goda kontakter och vänner! Skapa dina egna sidor. Jobba professionellt. Det vinner du på i längden. Stäng inte dörrar !! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kan delvis hålla med. Jag tycker inte att man ska sno något rakt av och presentera det som en egen idé. Men att presentera något på ett bättre sätt om man uppger ursprungskällor och länkar till andra sidor tycker jag inte är fel. Det är lite det som är grundidén med nätet, att göra info tillgängligt på bästa sätt möjligt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|