Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Provision

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-07, 10:25 #1
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Medlem

Håller på med en offert på min del i en smart lösning till ett systerföretag, idén till lösningen kommer från en kund och lösningen kommer att utvecklas primärt till denna kund om det blir affär.

Dock inser vi alla inblandade att lösningen kommer att kunna krängas vidare till andra av systerföretagets kunder. Jag har därför sagt att jag förutom min nuvarande utvecklingskostnad, vill ha provision på kommande försäljningar av lösningen.

Vad jag däremot har nån som helst känsla för är vad som är rimligt i provision...? 10%, 20%, 30%?

Å ena sidan är mitt jobb det essentiella i lösningen och i första försäljningen kommer utv. kostnaden ta upp ungefär 50% av priset. Å andra sidan är det stora jobbet för kommande försäljningar att just sälja lösningen, vilket hamnar på systerföretaget.

Alla idéer mottages tacksamt.
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-07, 11:17 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det beror ju lite på hur bra betalt du får för utvecklingen från början också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-07, 11:24 #3
Medlem

Medlem

Jo, jag får inte jättebra betalt, men givetvis helt ok betalning för utvecklingsarbetet. Som sagt cirka 50% av initiala försäljningen.

Funderar på att lägga mej på 15%, känns rätt ok.
Varje eventuell ytterligare försäljning kommer innebära 1-3 dagars arbete för mej, som jag dock kommer att ta betalt för utöver provisionen.
Oläst 2005-10-07, 11:29 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

En fråga är ju hur produkten skall säljas.
- Skall det avsättas personella resurser speciellt för att sälja den här produkten?
- Kommer det säljande bolaget (systerföretaget) ha support, installationsarbete med produkten?
Om det är så är en marginal på mindre än 35% inte mycket att ha (50% "inköpskostnad" + 15% provis + ditt arbete i några dagar)
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-07, 11:36 #5
Medlem

Medlem

Jag säljer inte den här produkten, det gör systerföretaget, men support och sånt ligger på mej.
50% gäller bara i första försäljningen, 15% i övriga.

Låt oss säga att det säljs för 80 000. I utvecklingskostnad tar jag 40 000 i en engångs kostnad.
Nästa gång det säljs, så säljs det själva systemet också för 80000, men priset hamnar på 100 000 för jag gör 3 dagar i implementering ~ 20 000.
Jag får alltså i det fallet 15% av 80 000 = 12 000 för arbete som redan gjorts, och 20 000 för arbete jag gör i aktuell affär.
Oläst 2005-10-07, 11:42 #6
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Ok, det framgick inte riktigt (eller så läste jag fel).
Ja då är det en annan sak.
Skall du inte fundera på att även ha någon form av fast kostnad månadsvis/halvårsvis för att de får rätten att sälja din produkt?
Det skulle ge dem en liten press att lägga ned tid på att sälja den också.
Det bör ju rimligtvis finnas fler företag som skulle kunna tänkas sälja detta och att då "släppa" den utan att sätta något krav på motprestation kanske inte är så bra.

Edit: Även om du får betalt för arbetet så krävs det väl att du kan börja med arbetet rätt så omgående vid en order och då kanske får lägga annat åt sidan ett tag.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-07, 12:09 #7
Medlem

Medlem

Hmm, ja kanske. Fast det är inte min produkt utan jag gör en komplettering intimt kopplad till en produkt de redan säljer i dag. Så utan dem är min produkt i princip oanvändbar.
Dessutom är "systerföretaget" en oumbärlig källa för arbete för min del, så jag vill nog hålla mej väl med dem

Tackar för all feedback, kom gärna med mer
Oläst 2005-10-07, 14:31 #8
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Har du funderat på vad du gör ifall de säljer produkten vidare till "systerbolaget" för, säg 1kr? Då kommer du inte långt med dina 15%..
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-07, 16:02 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Kristofer@Oct 7 2005, 14:31
Har du funderat på vad du gör ifall de säljer produkten vidare till "systerbolaget" för, säg 1kr? Då kommer du inte långt med dina 15%..
Nja, det är alltså systerbolaget som säljer produkten. Om de sen säljer den för 1 kr till någon så vinner dom ju inget på det, eftersom de också vill tjäna pengar på den. Men visst, 15% av en krona är ju inte mycket

Satsar i stället på 40-50% provision, faktiskt. Men jag har gjort om modellen lite, får se om systerbolaget går med på det:

Produkten i sig, dvs det vi arbetat fram tillsammans och jag kodat, är värt en viss summa pengar, exempelvis 30 ' kr.

Priset som kunden däremot får för själva systemet är priset för systemet + kostnad för att sälja det (systerbolagets pålägg, exempelvis 20 ' kr) = 50 000 kr.

I offerten som kunden får, så tillkommer dagar för mitt implentationsjobb ex. 20' kr, vilket gör att offerten hamnar på 70 000 kr.

Min provision, exempelvis 50% baseras på systemets värde, dvs 30 ' och är alltså lika med 15'.

På detta vis är jag garanterad samma provision jämnt, även dom skulle sälja det för mindre än 30 000.

*edit meningsbyggnad
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017