FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
på min server har jag för närvarande nuvarande distributioner (senaste eller rekommenderade inom parenteser): Linux: 2.4.25 (2.6.13.1 rekommenderas) PHP: 4.3.1 (Finns 4.4.0 och även 5.0.5) Apache: 1.3.27 (2.0.54 är senaste) MySQL: 3.23.54 (4.1 rekommenderas) Jag försöker läsa om de nya distributionerna på respektive hemsida men ville höra om någon har tips eller erfarenheter om problem eller viktiga förbättringar i ovanstående, samt om det krävdes stora förändringar i existerande php-kod. Senast jag uppgraderade så fick jag skriva om all bildbehandlig i php, eftersom en del funktioner vi använde hade försvunnit. I synnerhet är jag osäker på huruvida man bör gå från PHP 4 till PHP 5 och från Apache 1 till Apache 2. Hälsningar, Tommy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kerneln skall du nog låta vara om du inte har gjort det innan (eller åtminstonde har möjlighet att testa lite på en annan maskin innan).
Med php så är det ju det gamla vanliga med inställningar som förändras, register_globals kanske? $_POST/$_GET-variablerna osv. Apache kommer du att få skriva om httpd.conf om du går till 2.x-serien. Du kan även ligga kvar på senaste 1.3.32 eller vad det nu är. (Den funkar troligen för dina behov om du inte har en anledning av att gå till Apache 2x såsom de nya fina thread-modellerna). MySQL är lite pill. Jag rekommenderar starkt att du först uppgraderar till 4.0 och sedan till 4.1 för att undvika strul. Det finns dokumentation som beskriver hur man gör "hoppet" mellan de olika versionerna på mysql's webbplats. Ett tips slutligen, försök inte göra allt på en gång. Börja med MySQL tex, sedan PHP och Apache (de hänger ju ihop, så man får göra det ihop). Skall du prompt byta kernel rekommenderar jag att du gör det först av allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för input!
Börjar också tro att det man får göra är att skaffa en ny server och installera den nya kärnan där, lägga in nya apache, php och mysql och sen testa testa testa testa innan man vågar släppa loss det skarpt. Har du någon känsla för hur prestandan påverkas av dessa olika delar? Mitt främsta motiv är säkerheten och till viss del att få tillgång till lite nya funktioner (gäller främst mysql och php) men det vore ju förstås lättare att motivera sig till detta jobb om det också innebär att prestandan förbättras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
2.6-kerneln har lägre responstid. Dvs den svarar snabbare på varje inviduellt anrop vilket kan göra att en webbserver upplevs snabbare. Den har även allmänt bättre nyttjande av hårdvara som SMP och stora minnesmängder.
MySQL 4.1 är definitivt bättre om du använder cache-funktionerna mycket, jag har sett allt från 2-3 till 25% minskning av cpu-belastning efter uppgradering till den. För att inte nämna alla nya funktioner som finns i den över 3.x (herregud, 3.x är ju stenålder). Apache och PHP är väl lite sak samma, det är ju alltid trevligt att kunna använda de senaste funktionerna i båda applikationera, framförallt PHP då kanske. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
För det första börjar jag med att identifiera de missionskritiska applikationer. För mig brukar det oftast innebära Apache, Resin, MySQL. Jag börjar med att ta bort de paketen från systemet ifall de installerats. Sen laddar jag ner källkoden till de applikationerna. De kompileras och installeras på följande sätt. Låt oss säga att jag vill installera Resin version 3.0.14. Jag installerar det då i /software/resin/resin-3.0.14. Sen skapar jag symbolisk länk /software/resin/default som pekar på den "aktiva" versionen. /software/resin/default är den "versionen" som jag refererar till i alla andra kontext. Om man sen uppgraderar, kan man ostört kompilera Resin version 3.0.15. Man kan installera den versionen och den kommer då läggas i /software/resin/resin-3.0.15. Jag kan då lugnt migrera konfigurationen, kanske även starta upp Resin på annan port, göra vad jag vill innan jag bestämmer mig att gå "skarpt". När jag migrerat konfigen så är det dags för "skarpsättning". Det enda jag gör är, stoppar Resin, ändrar så att default-länken pekar på nya versionen och startar upp Resin igen. Klart. OM det nu skulle skita sig ändå, så tar det mig ca 10 sekunder att switcha tillbaka till gamla versionen. Samma procedur tillämpas till de andra kritiska applikationer. Jag säger, det är drömmen. Jag behöver aldrig vara orolig som när man kör rpm eller yum, ifall allt kommer gå åt h..... /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Stirra dig inte blind på versionnummer, välj istället en distribution du gillar och litar på. Distributionen ser till att du alltid har senaste buggfixar och en stabil miljö. Olika distributioner har olika kvalitetsdefinitioner, mer konservativa distributioner kanske är stabilare men inte lika kåta på senaste versionnumret. Läs Debian vs Gentoo ;-)
Själv är jag Debian-freak sedan många år och kör http://ubuntulinux.se på mina servrar. Ubuntu är för mig den kombination av rätt versionnivå på programvaran och viktigast av allt så kommer nya releaser som en klocka - dvs det går att planera systemunderhåll - om det skulle behövas någon senare version av programvaran. För mig är förutsägbarhet viktigt och att allt fungerar tillsammans utan att behöva peta i det. Maskinerna snurrar år ut och år in, underhåll och uppdateringar går näst intill automagiskt. Har flera burkar som stått ute hos kund och på webbhotell och snurrat i flera år utan att någon behövt komma i närheten av konsolen och samtidigt alltid uppdaterad till en stabil och säker nivå. Inte alltid den senaste versionen, men alltid med senaste säkerhetspatcharna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|